onsdag 14 oktober 2009

Vi kan, vi vill, vi törs: Gamla kvinnosånger i ny tappning


Gunnar Edander är en man fylld av musik och entusiasm, han har gjort musik vi alla då och då sjunger sedan länge.
Sånger om kvinnor blev belönad med en Grammis 1972. Den finns med på CD-n ÅÅÅ tjejer (MNWCD 250) som innehåller sånger från fyra LP-skivor (Sånger om kvinnor, Kärleksföreställningen, Jösses flickor och Fabriksflickorna.
Idag på min mail kommer ett roligt tips från honom. MNW fyller 40 år och det firar de med att återutge 10 klassiska LP som CD och 5 även som som LP(!) Bl. a. Sånger om kvinnor i original! från 1971. Som bonus får man några spår från Jösses flickor: Befrielsen är nära, När jag går i graven, Vi står på varsin barrikad, Jag vill inte suddas ut, När vi kommer ut det här, Den tomma livmodern och Tusen systrar. Det är kul, den släpps idag!

MNW släpper samtidigt en ny CD, Retur från Waxholm, med unga artister
som sjunger klassiska progglåtar. Den vill jag ha! Bland annat sjunger Annika "Säkert" Norlin: Jag vill inte suddas ut, en av mina favoritsånger!

6 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jag börjar gasta högt i köket! Vilka sånger, vilken kraft. Tack för att du påminde mig. Måste ha!

Jane Morén sa...

Vad roligt, tack för tipset!

Sofie B-C sa...

Samma här! Kommer att gå och nynna på ÅÅÅ tjejer hela dagen. Oslagbart! Vilken tur att du påminde oss:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det härligt hur de gamla kampfyllda sångerna lever vidare! Kram!
Eva som också nynnar... "jag vill inte suddas ut för kärleks skull, även om han som suddar är öm och kärleksfull!"

Enn Kokk sa...

Jag har alla de här utom "Kärleksföreställningen" på LP men kommer nog att nu köpa dem alla på CD. "Retur från Waxholm" ska ajg fölrstås också skaffa.

Gunnar Edander har jag lärt känna genom Helga Henschens vänner - han har förresten tonsatt även Helga.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Enn, Gunnar är en så otroligt flitig musikskapare, tänk alla fin musik han gjort på Stadsteatern och till alla Agneta Elers Jarlemans fina föreställningar!