torsdag 17 december 2009

Vem kan motstå att svara på Lilla O:s litterära frågor om bokstaven D

Jag kan ju bara inte motstå enkäter. Lilla O går igenom alfabetet och ställer frågor om läsning. Jag måste helt enkelt svara!

Fjärde bokstaven är D och frågorna hör mer eller mindre ihop med just den bokstaven.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag är trött på deckare, för många är likadana, slarvskrivna, schablonfyllda. Går tillbaka i tiden. Gillar Harriet Vane och Lord Peter Wimsey i Dorothy Sayers deckare, det är böcker man kan läsa om och om igen Bisarrt nog älskar jag även Patricia Highsmiths Tom Ripley-böcker.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Drama är svårläst. Ser jag hellre på scen. Bra uppsatta Tjechovpjäser. Han är så fenomenal på att uttrycka allas vår längtan. Tre systrar till exempel

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Stolthet och fördom med den gudomligt vackre Mr Darcy fångade mitt hjärta

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Åh Det blir såklart den alldeles underbara Muminboken Trollvinter där han vaknar för tidigt när hela familjen sover och går ut i allt det vita och ser en helt ny värld. En bok varje människa bör läsa i december. Varje år. 

Vad andra svarat kan du se hos Lilla O som ställde frågorna.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Oj vilken fin header du har! Kul att du svarar på frågorna.
Trollvinter hade jag glömt, håller med om att den är underbar. Det roligaste med att ställa frågor är att läsa allas svar!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Lilla O - ja det är kul att läsa svaren och jag gillar dina utmaningar som får mig att fundera och minnas läsupplevelser! Ha det fint i jul!