söndag 29 maj 2011

Stön över folk som beter som som om de är hemma i vardagsrummet när de är på bio

Jag har sett en riktig prettofilm ikväll: The tree of life. Filmen som fick Guldpalmen i Cannes är oerhört pompös och man kunde ha klippt bort en del scener med dinosaurier...  (??) i en film som är ett relationsdrama i en familj på femtiotalet med en del fantastiska barndomsskildringar Men som helhet: pompös är bara förnamnet och alltför mycket Gud är det också...  för min smak.  Det finns scener som är fantastiska med Brad Pitt och Sean Penn och otroligt välspelande barn - men det högstämda tonfallet gör filmen till en märklig upplevelse.
Det ursäktar inte beteendet hos kvinnan som satt bredvid mig. Vad är det med folk? Fattar de inte att på bio håller man klaffen eller går om man inte gillar filmen. Hon skrattade, stönade, vred sig, markerade ogillande, kommenterade högt. Det är plågsamt att gå på bio ibland när man sitter bredvid några som tror att de ser en dvd i sitt eget vardagsrum.
Men jag var på gott humör så jag blev bara måttligt irriterad. Sen gick E och jag till Roxy - vilken trevlig krog med alldeles underbar mat. Så god ceviche var det länge sedan jag åt. Roxy håller ställningarna som en av Nytorgets trevligaste krogar.

Inga kommentarer: