https://www.instagram.com/evaswedenmark/

måndag 1 december 2014

Ibland är skrivande ren magi

Ann Ljungberg
Jag blir varje gång lika förundrad över vilken magi som uppstår i ett rum där människor skriver tillsammans. Vår utmärkta ledare Ann Ljungberg ber oss i litterär form beskriva en känsla  i den unika roman var och en av oss just nu arbetar med. Eller att fördjupa en dialog och verkligen lyssna till tonfallen i vad som sägs.

Och vi tystnar. Och skriver. Intensiteten kan förmärkas i rummet. Koncentrationen är total. Först tanken ... vad ska jag skriva. Sedan inspirationen eller vad det nu är som gör att jag fångar upp en scen i mitt manus och gör den annorlunda, bättre, djupare med just den känslan som inspiration.

Sedan läser i upp våra så olika texter. Inspirerade av ett och samma ord. Så olika. Och så bra, rörande, hotfulla, intresseväckande.
Det är ren magi med skrivande ibland.

5 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Det låter helt underbart!

Eva Swedenmark sa...

... och det är underbart, Anneli :)

Marina sa...

Det måste vara en helt fantastisk känsla, den där att skriva ensam men ändå tillsammans...

Margareta Wahlén sa...

Jag vet vad du menar, om magin…Kommer ihåg när jag var i Ein Kerem i Israel och satt och skrev i den underbara klosterträdgården med mina andra skrivarkamrater…I ljust minne bevarat!

Evas blogg sa...

Skrivande i grupp kan vara så helt underbart. Förlösande på något vis.