måndag 1 december 2008

Min kloka bror John och Island


Min bror John är nog en av de klokaste människor jag känner. Det spännande med honom är han han verkligen tänker nytt hela tiden. Och han gör så bra saker. Förra veckan hade han en Islandsafton på Tisdagar på Rönnells, en lysande föreläsning om det politiska läget, en genomgång av fyra feministiska poeter och som avslutning en elegant miniföreläsning om allitterationens betydelse i isländsk litteratur när han deklamerade på isländska - oavbrutet lärt och roande precis som en bra folkbildare ska vara. När jag lyssnar på John känner jag mig alltid litet klokare - så ska en bra föredragshållare vara. /På bilden en ung upplaga av John i Skottland, kolla båtens namn!/
Nu har han översatt två artiklar om Island som publiceras i Sydsvenska dagbladet. Två helt suveräna artiklar som jag skulle vilja att alla läste.
Källa: sydsvenskan.se

Inga kommentarer: