onsdag 4 februari 2009

De älskade Kati-böckerna av Astrid Lindgren



Nästan ingen jag pratar med brukar tala om Astrid Lindgrens Kati-böcker: Kati i Amerika, Kati på Kaptensgatan (senare omdöpt till Kati i Italien) och Kati i Paris.
Det är så märkligt att det pratas så lite om dem, jag älskade dem. Kati är en ung flicka som är i kanske 20-årsåldern, hon bor med en bästis i en lägenhet i Stockholm och hon reser till USA, Paris och till Italien. Jag läste de böckerna om och om igen som liten, kanske föddes där en del av min enorma längtan till Paris.
När jag sitter vid min arbetsplats går ofta P1 i bakgrunden, nu var det programmet Snittet och plötsligt hörde jag att de talade om "mina" Kati-böcker, jag säger mina för jag har aldrig pratat med någon om dem. Och ändå var de så roliga. Kati var en kavat humoristisk tjej som vågade ge sig ut i världen. För den lilla flicka jag var i Sundsvall var det stort. För några år sedan kom Katiböckerna ut i nyutgåva och jag läste om dem, ibland är det hemskt att läsa om barndomsfavoriter. Men jag läste och skrattade så jag höll på att trilla ur sängen. Vilket språk hon har, Astrid Lindgren. Så vasst och humoristiskt.
Kati är ingen Pippi-figur, sade Eva Beckman i programmet. Mer en Annika, påverkad av Pippi. Visst, livsmålen är tidsbestämda, de gavs ut omkring 1950 och man och barn var livsvalet. Ändå finns det en sådan friskhet i språket och berättandet att man än idag blir betagen. Läs dem! Och skratta högt,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om de här böckerna fast att jag älskar Astrid Lindgren. De måste väl finnas att låna. Vad konstigt med nästan okända böcker av henne som man trodde man visste allt om!
Ammi

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

De finns helt säkert på biblioteket. Jag tror Kati-böckerna var bortglömda länge, sen gav Eriksson & Lindgren förlag ut dem omkring år 2000 så de borde absolut finnas att beställa. Jag kan varmt rekommendera dem1