lördag 18 april 2009

Den lille prinsens syskonsjäl


Jag kom till Södra bar för att lyssna på uppläsning av och diskussion om turkisk litteratur anordnat av Karavan med anledning av deras matiga härliga temanummer (läs det!) men oj vad det var fullt. En stund hängde jag i trappan och lyssnade och försökte kika över axeln på folk men jag hade inte riktigt energi till det. Så ska jag istället läsa en av de medverkande författarna, Asli Erdogan, Den mirakulöse mandarinen. Ulla Lundström har fått mycket beröm för översättningen och det verkar vara en spännande mångbottnad bok. Jag har läst efterordet av Ulf Peter Hallberg. Väldigt fint skrivet. Hans slutord är att om Den lille prinsen av Saint Exupéry /som är en bok jag älskar/ kunde få en syskonsjäl som följeslagare så vore det Asli Erdogan. Visst blir man nyfiken då?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eva, vad synd! Jag spanade efter dig och höll en plats... Vad ledsen jag blir att du inte kom in/ulla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja det var jättetråkigt men det satt ju till och med folk ute i trappan utanför Södra bar, i alla fall kul att det blev så lyckat, vi får ses på ett lugnt ställe så får du berätta för mig!