torsdag 14 maj 2009

Grattis Birgitta och Karavan till Dagermanpriset

Stig Dagermansällskapet har flera gånger prickat in blivande Nobelpristagare i litteratur med sitt Dagermanpris. Senast förra året med Jean-Marie Le Clézio. I år är det dock en svensk journalist som får äran och priset för sitt litteraturengagerade arbete. Birgitta Wallin, redaktör för utomordentliga tidskiften Karavan som jag flera gånger skrivit om delar priset med sin tidskrift. Priset på 50 000 kronor delas ut i Älvkarleby 30 maj.
– Birgitta Wallin har en internationell blick, precis som Dagerman hade. Flera afrikanska och asiatiska språk har förts in i svenskan genom hennes försorg, säger Bengt Söderhäll, ordförande i Stig Dagermansällskapet till TT Spektra.
Grattis Birgitta och Karavan! Det är ett välförtjänt pris.

3 kommentarer:

Petra sa...

KUL!

Amy sa...

Jag har precis upptäckt din La Stella serie, tack vare andra bloggare självklart! =)
Jag har surfat runt på de olika sidor på nätet där man kan köpa böckerna men hittar inte den första. Trycks den inte längre???

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Amy - det roliga är att den fjärde boken nu kommer, det tråkiga är att Semic utan att höra med oss makulerade de inbundna ex av Smultron som fanns och att Månpocket inte vill trycka till fler ex trots att upplagan är slutsåld! Varför begriper jag inte.
Men vissa pocketbokhandlar kan ha kvar några ex. Annica och jag försöker nu själva hitta ett sätt att trycka Smultron i pocket. Och så finns den på biblioteket! Hoppas du ska gilla våra bärböcker!