söndag 16 augusti 2009

Spänningsroman som utspelar sig i Vietnam

Vietnam ligger nära mitt och döttrarnas hjärtan, det är tydligt. I helgen läste jag Karin Alfredssons kriminalroman Kvinnorna på tionde våningen och den kan jag rekommendera. Välskrivet och spännande med en fin Vietnamkänla som visar kärlek till landet men inte väjer för att se de missförhållanden som finns med kvinnoförtryck och korruption.
Mycket av Karins Alfredssons skriverier har ägnats kvinnofrågan. Jag minns så väl hennes första bok, Den man älskar agar man? som skildrade kvinnomisshandel.
Jag brukar ju säga att jag är deckartrött men den här boken tröttnade jag inte på att läsa, den är spännande samtidigt som den har ett viktigt innehåll. Ellen, hennes huvudperson, var en kul bekantskap.

2 kommentarer:

Maria Björkman sa...

Eva - nu får du sluta ge lästips. Jag vill läsa allt! Så mycket böcker, så lite tid...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja du Maria - men vad vore livet utan läsande. Det kan jag knappt föreställa mig. I somras tänkte jag börja lyssna på böcker och införskaffade utrustning, men det blev liksom inte av. Gillar den fysiska upplevelsen av en bok, av att vända blad, bara läsa ett kapitel till...