Vad tycker ni: om man blir bestulen på handväska med nycklar i och bankomatkort med namn - om man dessutom är hemförsäkrad och allriskförsäkrad - tror inte ni att försäkringsbolaget betalar byte av lås då? Det trodde jag. Det gör inte Folksam.
Jag hade en absurd konversation med Folksam:
– Vi betalar bara om du köpt låset själv, sa handläggaren.
– Jag köpte ju lägenheten med lås... försökte jag.
– Gills inte, Då har du inte köpt låset själv. Bor du i villa?
– Jag har bostadsrättshemförsäkring som du ser, alltså bor jag i lägenhet.
– Det blir inga pengar
– Men om jag inte byter, och det blir inbrott, betalar ni stölderna då?
– Nä det gör vi inte, då har du varit ovarsam...
– Men om jag byter och blir bestulen en gång till då betalar ni låsbyte för då har jag bytt lås en gång...?
– Precis.
Alltså måste jag betala låset själv, för byta måste jag, tycker Folksam, polisen och mina oroliga barn. Nu vill jag veta om ni har liknande erfarenheter. Framför allt vill jag veta om det finns bättre försäkringsbolag? Då byter jag direkt.
Jag till Folksam:
– Men jag har ju både hem-, bostadsrättsförsäkring och allrisk... räcker inte det?
– Efter jul kommer en hemförsäkring stor och en allrisk plus... då kanske du skulle ha fått betalt.
Jag säger bara bu och fy Folksam, oj vad ni trixar och fixar för att slippa betala. Jag som betalt till er så plikttroget i alla miljoner år. Nu vill jag byta bolag. Tipsa mig?
10 kommentarer:
Det där låter ju inte klokt. Förs.bolagen verkar alltid ha några kryphål, så att de ska slippa betala ut pengar. Vi har Länsförsäkringar, vet inte hur de ställer sig till denna fråga.
Vilken otur ni har haft med tingen -sådant är så jättejobbigt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt samtalet med Folksam. Älskar meningen "jag köpte ju lägenheten med lås":) Lycka till!
Salus Ansvar har varit toppen i de kontakter jag haft med dem, bl a när vi hade nattligt inbrott för några år sen.
Vi har IF och de två gånger vi behövt hjälpt, efter inbrottet och med en varmvattenberedare som gett upp andan, har de varit toppen att ha att göra med. Jag tror att jag hade samma handläggare båda gångerna och vem vet - han kanske helt enkelt inte betraktade kunden som en fiende? Det verkar Folksam göra...
Ja, i kontakterna med Folksam försöker de hela tiden få mig att känna att allt är mitt fel - det kan inte vara en framgångstrategi! I morgon ringer jag runt till andra bolag, det är ett som är säkert.
Tack för tips och stöd!
Håller med "Min nya blogg" om att servicen från Salus Ansvar är bra, även om jag inte behövt använda mig av de än. Däremot har de varit "service minded" och gett stöd och inte bett sig som fienden som Folksam.
Varför är det så här med Folksam. Det var det f-bolaget som bara sa nej utan att kolla när min kompis sökte ersättning från en sjukförsäkring. Sen gick allt bra när vi överklagat. Överklaga!!! Det brukar hjälpa.
En kommentar till: Köpte du en lägenhet UTAN lås...nej, du köpte en lägenhet med ett lås. Alltså köpte du ett lås. Eller köpte du en lägenhet med lås i dörren, men inte låset? Lycka till!
Jag skickade hela bloggen till Folksam - så få vi se vad de tycker om alla kloka argument. Betalar de inte låset är det ju pinsamt! För dem.
Hej Éva
Held og lykke med Folksam!
Jeg har nu kæmpet i 1.5 år på at få erstattet min bil, som blev stjålet maj måned 2008. Og jeg har tænkt mig at kæmpe til den bitre ende, om det så skal være 5 år mere. Jeg har sandheden på min side.
Mvh.Luis Kalthe
Skicka en kommentar