torsdag 1 februari 2018

Mamma-noveller till Mors dag i maj

Visst är hon fin min mamma Gulli! Här med mig i famnen.

Jag har precis skrivit en novell om min lilla mamma Gulli.
Det är till en novellantologi som utkommer till Mors dag på Ordberoende förlag. Förläggare Ewa Åkerlind bad några av sina författare att skriva en betraktelse om mammor. Kära mamma, heter den.
"Vi har låtit etablerade såväl som debuterande författare skriva fritt kring ämnet mamma. Resultatet är ett trettiotal berättelser som utforskar mammor, moderskap och relationen mellan mamma och barn; älskade, hatade eller saknade", säger förläggare Ewa.
Medverkande författare är bland andra: Amelia Adamo, Lena Angviken, Annika Jankell, Linda Bengtzing, Titti Sjöblom, Åsa Bonelli, Maria Wells, Charlotta von Zweigbergk, Eva Swedenmark, Birgitta Andersson Backlund, Pebbles Karlsson Ambrose,-

Temat var mamma, friheten att skriva var stor.
Så jag skrev om femtiotalets mammor. De som ofta var hemmafruar. Som min mamma. Det var något fint då, att man skulle kunna låta sin kvinna vara hemma, har jag förstått. Vad kvinnorna tyckte ... Nja. Min mamma var som lyckligast, i mitt minne, den korta tid hon arbetade, hade egna pengar. Så därför stöttade hon mig ständigt.
Skaffa ett jobb du vill ha, egna pengar, egen lön. Det sa hon alltid. Det kändes fint att skriva om henne. Hon som bar mig, heter min novell.
Fin idé eller hur, att skriva om våra mammor!

4 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Oh så fint! jag har skrivit några små berättelser om min mamma.Jag använder mig av hennes bok "Minnen" och broderar ut lite efter min egen fantasi... kanske skulle du vara intresserad av att läsa hennes bok?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, du brukar alltid skriva så fint och intressant om din mamma. Det skulle vara väldigt intressant att läsa hennes bok. Allt gott!!!

Marina sa...

En spännande idé. Jag gissar att det kan bli rätt stor variation på temat betraktelser över sin mamma.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, jag har bara läst min novell, men det ska bli så spännande att se variationen!