fredag 20 november 2009

Wislawa, min favoritpoet, kommer med en ny diktsamling

1945 publicerade hon sin första dikt och 1996 fick hon nobelpriset, Wislawa Szymborska, min favoritpoet. 86 år gammal ger hon ut en ny diktsamling Här som gavs ut i våras i hennes hemland Polen och redan nu finns i svensk översättning av Anders Bodegård.
Den sätter jag överst på min önskelista.
Jag har inte läst den än, men jag lyssnade till Marie Lundströms fina recension i P1 och vill egentligen läsa den nu, inte vänta till julafton. "Tonen är ironisk, samtidigt varmt humoristisk. Boken är svart men inte hopplös, djupt personlig, men inte frånvänd," säger Marie Lundström. "Hur noggrant och strängt hon än skriver, så är det inte dikten som är det viktigaste, det är vad dikten handlar om. Människors liv, det vi kallar verkligheten, de villkor vi har att förhålla oss till."

I väntan på den nya boken några favoritrader från dikten Nära ögat:

Så du är här? Raka vägen från ett andrum?
En maska hade nätet och du slank igenom?
Jag kan inte nog förvånas, är förstummad.
Hör bara
hur ditt hjärta bultar i mig.

3 kommentarer:

Victor Estby sa...

Håller med. Hon är stor och kan konsten att vara lättillgänglig, storslagen och hålla kvaliteten samtidigt. Det är få förunnat.

Johanna Wistrand sa...

Wow! Henne måste jag läsa (utifrån diktraderna du citerade)!
Hon bara sett artiklar om henne, hon verkar så cool.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hon är verkligen så cool, så vis och hon skriver fantastiska dikter man tar direkt till sitt hjärta