fredag 14 oktober 2011

Omvandla sitt liv till litteratur för att förstå sig själv

Jag hade en intensiv läsperiod, men nu är det stillsamt. Det beror på att jag är i ett  uppslukande skrivskede själv och då orkar jag inte intressera mig för andra böcker, de blir för påträngande. Men det känns som en saknad. Nu har jag lämnat iväg ett manus jag arbetat med ett tag. Men en annan bok låg och väntade. Den boken gör alltid det. Jag har skrivit på den så länge men den blir inte färdig. Det är nästan otroligt vad man kan ändra i ett manus, peta, skriva om. Dra ifrån, lägga till. Jag börjar tro att jag inte vill ge ut detta manus, jag kanske bara skriver för mig själv, för att förstå hur jag utvecklades under en viss period av mitt liv. Hur jag kom hem. Jag skrev om mitt manus säkert tre gånger innan jag förstod vad det var som boken handlade om, egentligen. Och nej, det är ingen självbiografi, men jag har tagit en del händelser och känslor från mig själv.
Omvandla sitt liv till litteratur för att sedan kanske förstå mer av sina egna handlingar och motiv? Det kanske är det jag håller på med och det tar kraft, det är en upptäcktsresa. Kanske ska det vara en resa med mig själv som ende deltagare.

2 kommentarer:

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Din bok blir klar, när du blir det.
Om det är något som står dig nära, så har det sin egen tid.
Kram E

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Precis så är det E. Och det är inte ens viktigt för mig att ha bråttom med denna bok, eller att trycka den annat än i några ex. Det viktiga är verkligen just med denna bok att skriva den och det ger mig en sådan känsla av inre tillfredsställelse