tisdag 23 juli 2013

Då tänker jag på Sigrid, första boken i min sommarhög

Äntligen har mina sommarböcker kommit. I natt började jag läsa Då tänker jag på Sigrid av Elin Olofsson. En välskriven och fängslande roman som höll mig vaken sent i natt.
Jag träffade Elin på en kurs i Offerdal, hennes hemby, i juni och har längtat efter att läsa den sedan dess. Och ni vet, det kan vara farligt med en bok man väntar sig mycket av, men den här boken håller. Så välkomponerad med trådar som slingrar sig in i varandra i en intrikat väv. Man förstår mer och mer och kommer allt närmare bokens varsamt skildrade huvudperson.
Jag har ju inte läst ut den än så klart men hittills är det en fin och minnesvärd bok som ger mig mycket att tänka på och som jag tycker om. Äkta är det ord jag tänker på för att beskriva boken.

I paketet från ad libris kom också Rien de grave av Justine Lévy som skriver romaner om sitt liv på ett sätt som tilltalar mig i sin närvaro och ärlighet. Återkommer till den!

Inga kommentarer: