måndag 23 juni 2014

Förlåt gnället - men jag brottas med elfel och Folksam!

Underbar midsommar med paus från el-eländet här hemma. Nu är det vardag igen, jag är i stan och går igenom förödelsen. Skadan är anmäld till Folksam  så klart men nu har jag brottats med deras eländiga icke fungerande dataformulär för anmälningar hela morgonen så nu är jag sur. Det har hänt mig förut. Vill de göra det svårt att anmäla? Jag som ändå är van vid både skrivande och datorer har ett elände med detta. Förra gången jag hade skador i lägenheten gav jag bara upp.

När jag ringde och anmälde denna skada den 13 juni måste jag dra mitt ärende för tre olika handläggare och blev kopplad runt hela tiden. Sen har jag inget hört och när jag försöker anmäla är det datakaos hos dem och anmölan jag omsorgsfullt skrivit suddas bara ut. Hallå Folksam vad håller ni på med.

Nu har jag gnällt. Nu ska jag fortsätta gå igenom vilka elektriska apparater som inte fungerar. Eelektrikern kommer snart. Min gamla dator dog i elkraschen så nu håller jag på att lära mig min nya.

Usch vad jag gnäller men ibland måste man få göra det. Åh jag hatar när saker och företag bara inte fungerar!

Förlåt gnället!
Men elkrånglet i lägenheten och sedan Folksams icke fungerande mottagning av ärendet gör mig bara galen.

9 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Sicket elände! Jag förstår fortfarande inte hur en elcentral i en relativt nybyggd lägenhet kan paja ihop på det sättet. Det vanliga vid ev. överbelastning är ju att automatsäkringen löses ut. Vi köpte en brödrost en gång som utlöste just automatsäkringen varje gång vi försökte använda den, samma sak när varmvattenberedaren på landet sjung på sista versen. Men det du råkat ut för har jag aldrig hört talas om!
Och du - byt försäkringsbolag ...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Världens snällaste elektriker hjälper mig just nu men sicket elände att springa omkring och köpa nya prylar ... snart åker jag till ön och tröstar mig med min utvalda sommarläsningsbok: något med croissanter :)

maggisvarldgmail.com sa...

Kära Eva, förstår precis hur du känner och gnäll på! Det behöver vi alla få göra ibland. Vi har haft jätteproblem här i Frankrike med vattenpump och icke fungerande avlopp och det tar alltid tid innan saker och ting blir åtgärdat. Dessutom ska man förklara på franska!! Nu verkar allt dock fungera igen och jag hoppas det även gör det för dig. Vi anlitar Trygg Hansa och vi är nöjda. När vi behövt har de alltid ställt upp och utan problem, kanske ska du byta?
Härligt med din sommarö! Läs och njut av croissanter!;)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack för stöd Margareta! Och nu är jag så glad att jag kan prata eluttag transformatorer och dimmers på svenska med min elektriker!!! Hoppas det fungerar hos er! Jag rymmer snart till ön med en packe goda böcker :) Ha det så fint.

Annika Estassy sa...

Trevlig läsning! :)

Cecilia N sa...

Men hur i hela friden?! Eller är det så att Folksam svarat dig i bloggen och du inte släppt ut svaret synligt för oss?

"Alla andra" företag har ju nån som nosar reda på alla missnöjesyttringar i bloggar och liknande för att fånga upp den gnällande så att den blir nöjd.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Nä Folksam har inte svarat här. Jag jagade dem också via twitter och facebook. Fick äntligen telefonsamtal idag. Det gjorde mig inte gladare. Allt går ut på att nej det är inte vi ... du får vända dig till bostadsrättsföreningen ... som hänvisar mig till mitt bolag så i mitten står jag förvirrad och arg skickad mellan olika handläggare och med insikten att jag knappt får
något för mina förstörda grejer och
dessutom måste tjafsa om vilket
bolag som ska betala. Folksam var
ingen trygg hamn när det blåser.

Cecilia N sa...

Fast om det är "konstruktionsfel" så borde det ju vara besiktningsmannens fel ...
Och har bostadrsättsföreningen nu kollat alla andra liknande ställen så att de är rättkopplade? Annars riskerar ni ju att det brinner lite varstans i huset framgent.

Kan man vara med i hyresgästföreningen eller liknande som bostadsrättsinnehavare?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Precis min åsikt Cecilia. Men JM vägrar att ens tala om det. Försökte när jag insåg att de inte monterat spisfläkten som bara hängde i ett skåp omonterad, eller när jag måste byta kylskåpsdörr för att det var för trångt monterat. Folksam och JM var lika ointresserade kan jag säga och jag orkade inte bråka. Nu ska 120 elcentraler gås igenom ...