tisdag 24 juni 2014

Jag är inte ett träd, jag kan flytta


Jag såg ett så bra citat på Facebook.

Om du inte trivs där du är
Flytta
Du är inte ett träd

Jag undrar ibland varför vissa citat fångar mig. Det här grubblade jag på en lång stund, det är ju så skenbart enkelt. Men det kanske nådde mig någonstans. Jag har ibland en känsla av att jag fastnat. Det gäller inte hur jag bor. Det fungerar  - även om jag hellre ville bo mer kollektivt.
Det är mer något i mitt sätt att tillbringa mina dagar. En slags lojhet som smugit sig på. En oföretagsamhet som jag ogillar.
Jag tar till mig tanken och låter den gro i mig. Varifrån kommer den smygande känslan hos mig att jag inte gör det jag vill, inte lever som jag egentligen vill.
Jag får väl grubbla, på ön, när jag kommer dit, under björkarnas susande.

6 kommentarer:

Elin sa...

Fint skrivet. Ska jag också grubbla på.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja man behöver inte hålla fast så hårt som jag kanske gör tänker jag. Gäller allt. Relationer, banker, försäkringsbolag för att ta en aktuell fråga, men även jobb och boende. Jag kanske måste fråga mig mer varför jag är så rädd för att släppa taget.

Karin sa...

Bildsättningen gör mig fundersam. Inte släpper du taget om ön i första taget – väl?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Åh nej Karin, ön är min fasta punkt, den släpper jag aldrig!

Maria Flink Opoku sa...

Eva, kloka tankar och det ger perspektiv på tillvaron på ett illustrativt sätt... Vi är som blommor, vi behöver bara släppa lite frön där vi står för att ta oss vidare.Kram påre

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Maria! Du är väl ett strålande exempel på hur man kan öppna sin egen värld med mod och kärlek!