söndag 26 oktober 2014

Don´t just do something, sit there!

Det är kväll, stillsam kväll. Vi har läst saga och spelat lite på min pad. Den lille somnade gott.  Jag tänkte att jag skulle skriva eller läsa, men är lite vankelmodig. Vet inte riktigt vad jag vill. Jag bestämmer mig för att helt enkelt inte göra någonting utan bara vara i denna stilla kvällsstund.
På min kudde snusar och sover en liten människa. Vi har skrivit in våra planer för morgondagen i en bok. Vi brukar göra så.

Jag säger till mig själv: Lugn Eva. Ingen kräver att du ska göra något. Kan du inte själv försöka lägga dina eviga krav på dig själv på hyllan. Du behöver inte skriva något just nu, inte läsa heller, inte städa, inte svara på mail. Du behöver faktiskt inte ens tänka.
Dra nu ett djupt andetag. Ett andetag av lycka för att en liten älskad människa är hos dig.

Tänk på vad det stod i din kalender för många år sedan, vänd på begreppen: Don´t just do something, sit there!

6 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Ja tänk att det ska vara så svårt! Att bara vara. Jag känner SÅ väl igen det. Särskilt i förhållande till de där små. Tiden går ju så fort! Vilken förmån att få ha den där fina kontakten ni verkar ha! Och vad roligt med boken...att skriva ner vad man ska göra. Härligt!

Äventyret framtiden sa...

Så sant så, men ack så svårt!
Härligt med små kära människor i ens liv som får en att stanna upp ett tag. Imorgon ska jag göra detsamma:)

Karin sa...

Ingrid Sjöstrand var inne på en liknande linje:

Du som tycker att dagarna går och livet flyr.
Ta dig samman och gör något onyttigt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, det funkar jättebra med just detta lilla barn att planera livet, han gillar det och allt flyter på så bra. Vi har haft en ljuvlig dag idag, med teater, sushi, barnbokskafé. Jag är trött men nöjd och har låtit mobilen vila hela tiden.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pettas, hoppas du får en riktigt underbar dag!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilket bra citat, Karin!