söndag 14 februari 2016

Så kom vi på att kalla böckerna om livet 60plus för mappie-lit


    • Jag älskar att ge ut min nya roman på ett fräckt och roligt uppstickarförlag,  där man har kontakt direkt med sin förläggare.
    • Ewa Åkerlind på Ordberoende förlag lyssnar på idéer, älskar att spåna, är snabb. I somras läste hon mitt manus till "Om ni inte börjar leva gör jag slut". Gillade det. Nu kommer min skröna ut inom ett år. Det är härligt. "Men vad är det för genre?" undrade Ewa. Så här chattade vi i juli:
    • Ewa Åkerlind
      2015-07-7 09:30
      Ewa Åkerlind
      Hur gamla ska personerna i romanen vara ungefär?
      Den är ju kul!
    • Eva Swedenmark
      2015-07-7 09:42
      • Jag tänker mig omkring sextio sextiofem..., 58+ nånting och skulle gärna fortsätta skriva om dem
      • Ewa Åkerlind
        2015-07-7 09:43
        Ewa Åkerlind
        Ja! En serie
        Fler böcker
      • Eva Swedenmark
        2015-07-7 09:43
        Eva Swedenmark
        Det var lite så jag tänkte
  • Ewa Åkerlind
    2015-07-7 09:44
    Ewa Åkerlind
    Perfekt
    Vad kallas den genren? Chic lit? Feel good? Tant litt?
  • Eva Swedenmark
    2015-07-7 09:52
    Eva Swedenmark
    Bara inte tant!!!! Mappie lit ? Mappies är ju ordet Amelia använder. Feel good för mogna mappies ..,, typ
  • Ewa Åkerlind
    2015-07-7 09:54
    Ewa Åkerlind
    Mappie lit låter bra
  • Eva Swedenmark
    2015-07-7 09:57
    Eva Swedenmark
    Mappie lit är ju lysande!

    PS Jag har fått frågan om vad ordet mappie betyder. Det har funnits i tio år nästan, ordet myntades när #Amelia drog igång arbetet med en tidning för målgruppen 50+. Det som blev #mmagasin. Vad skulle målgruppen kallas? Seniorer, silverkvinnor lät för trist. Claes Blom kläckte ordet mappie för den generation som kände till hippies och yuppies. Mappie: Mogna, Attraktiva Pionjärpersoner som ser livet som en oändlig möjlighet

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

Mappie?
Upplys en ovetande vad det kan stå för.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cecilia! Säkert fler än du som undrar så jag gjorde ett tillägg i blogginlägget om vad ordet mappie innebär. Bästa hälsningar!

Karin sa...

Bra ord för trevlig och välkommen bokkategori. Ser fram mot en hel drös av Mappie-böcker som sedan också blir filmer.

Bra också med bindestrecket i Mappie-lit, eftersom ögat annars gärna läsa ihop de sista fyra bokstäverna, så att det blir Mappi-elit.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ha Karin du är alltid så på pricken rolig. Nä, mappi-elit vill vi inte vara!!!
Jag tycker också att min mappie-lit borde bli film! Gärna med Lotta Tejle och Ann Petrén. Vilka andra????

Evas blogg sa...

Vad jag ser fram emot denna bok och en film därtill. Lotta T och Ann P måste ju vara perfekta till den filmen. Ska fundera på andra.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Bra Eva!! Boken kommer ju så nu hoppas jag på filmen :)

maggisvarldgmail.com sa...

Ser framför mig en hel hög med roliga titlar…."Här kommer Mappie, Mappie på nya äventyr, Mappie revolterar"….skämt å sido, ska bli jätteroligt att läsa din bok kära Eva! kram från en Mappie!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kära Margareta mappievän ... vem vet vad vi satt igång?

Cecilia N sa...

Tack, nu vet jag.