lördag 29 november 2008

Solhälsning på Yogashala

Jag går på en kurs i ashtangayoga på Yogashala i Stockholm. Det är jobbigt men också fantastiskt. För ett år sedan, i Goa, prövade jag några lektioner. Sedan dess har jag tänkt att jag borde... nu går jag i alla fall en nybörjarkurs denna helg. Då var vi i en yogashala vid Indiska Oceanen, i stället för väggar gardiner i blå toner som fladdrade i vinden. Varmt. Sol. Nu kämpar jag i mina kängor Renstiernas gata upp i snål vind. Men stämningen i yoagsalen är varm och välkomnande och jag kämpar med mina solhälsningar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Jag tränar också ashtangayoga. Tycker det är en underbar träning! Hoppas vi ses snart! Kram P.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej P! Ja - det är suveränt med ashtanga... men intensivkursen kanske var en bit ovanför min nivå. Jag känner mig i alla fall minst en centimeter längre och pigg trots ömmande muskler! Kram! E

Anonym sa...

Jag gillar verkligen ashtangayoga också, kundaliniyoga räckte inte till efter ett tag och bikram var lite för "hardcore"..ashtanga är helt perfekt för mig ; ) puss å kram/m

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Min kompis K. har varit på yogaläger i Mombasa, Kenya, en vecka. Solhälsning på en klippa vid stranden, yogaövningar medan oceanen svallar utanför, en simtur i havet, sol, sol, sol!!! Det låter helt underbart när man tittar ut på det gråa mörka här. Men du kanske har det soligt och fint i LA?

kerstin sa...

Helt otroligt vad alla yogar, min första kontakt med yoga var i Sundsvall på Hedbergska skolan 1968, några "lustiga " studenter hade sattupp ett anslag om Yogakurs, man skulle ringa nåt nr vilket jag gjorde och möttes av ett gapskratt,hahaha hur kunde jag vara så korkad att tro att det skulle vara en yogakurs på skolan.
Studentikost dumskämt. Jag gick och köpte ICA förlagets instruktionsbok i Yoga och började.....lite personlig Yogahistoria.
Yoga på er!

kerstin sa...

Otroligt va alla yogar! Min första kontakt med yoga var på Hedbergska skolan i Sundsvall, några "lustiga" studenter hade satt upp ett anslag om Yogakurs och när jag ringde för att anmäla mig skrattade de och sa att de bara skojade...Jag gick och köpte ICAförlagets handbok om Yogaträning, nu går jag på Sveriges bästa Yogaskola i Östersund. Yoga är ju så mycket mer än fysisk träning, eller hur, man pratar hela tiden om sthira och sukha, dvs. medvetenhet och avspändhet.
Yoga på er!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Kerstin!Nu kan de stå med lång näsa retstickorna på Hedbergska i Sundsvall. Usch vad många minnen jag har av jobbiga saker från skoltiden där, för övrigt. Ruggigt reaktionärt!
Men vem vet - dom kanske också yogar idag och kanske är dom riktigt rara samhällstillvända människor hela bunten!