torsdag 25 december 2008

Fridfull juldag i morgonrock




Juldagen, den är ren och skär lättja för mig. Just nu sover E. och E. så jag lyssnar bara försiktigt på julklappsskivan, underbara Anna Ternheim - hon är så bra!!
När de andra vaknar ska vi frukostäta länge. Kärleksfullt långkokt risgrynsgröt. Hårda mackor med julskinka med mammas senap, goda ostar från Skärvången i Jämtland /tack Kerstin!!!/. Kaffe i mina nya Taikamuggar. Taika betyder magi på finska och formgivaren Klaus Haapaniemi vill att hans illustrationer inspirerar till fantasi och egna berättelser, sägs det. Det är sant, hans bilder är ett stänk av magi i min vanliga vardag.Och sen: Vi ska se några avsnitt ur julklapps-dvd:n Matador. Den älskade serien som jag nu ska få återse i många långa avsnitt. Vilken suverän serie som både speglar samhällets utveckling och det lilla nära livet i en familj.
Juldagen förr gick jag hela dagen i morgonrock, läste julklappsboken och njöt av stillheten.
Tror det blir en sådan juldag idag också! Frid till er alla!

Inga kommentarer: