måndag 22 december 2008

Vart du än går är du där


På tal om att önska - det är inte förrän jag släpper taget om min önskan att någonting annat ska hända som jag tar ett steg i riktning mot mötet med mitt här och nu. Jag var länge stolt över min enorma simultankapacitet. Jag arbetade heltid, skrev böcker, uppfostrade barn, var med i en rad olika sammanhang och gick alltmer sönder. Jag var splittrad. Någonstans på vägen gick förmågan att bolla med många bollar på en gång förlorad och jag är glad för det. Som jag ser det nu är det bättre att ägna sig åt en sak i taget och verkligen ägna sig åt den.
Jag har läst en bok under året som hjälpt mig mycket med den medvetna närvaron. Ett julklappstips! Det är Jon Kabat-Zinns bok Vart du än går är du där som handlar om just medveten närvaro i vardagen. Köp den, läs den, begrunda den. Jag har läst den i små doser och funderat mycket och den har förändrat inriktningen i mitt liv. Jag är mycket mer koncentrerad nu på att vara där jag är vad jag än gör. Yogan hjälper mig. Är jag inte där i en yogarörelse går den inte att utföra. Som med tai chi - man måste vara där i sin kropp för att känna flödet. I den splittrade värld vi lever i är det befriande med den närvaro och helhet man trots allt kan finna - om man är där man är.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja en verkligt underbar bok! Bra tips!