fredag 9 januari 2009

Prat och mat i nymålat kök

Kvällen blev underbart lyckad - men också ett nederlag. I åtta dagar har vi ätit detoxmat, yngsta dottern och jag. För att befria oss från alla festers frosseri, må bra helt enkelt. Men det innebär en diet på mycket frukt och grönt, inget vin, inget kött. Och ikväll var det födelsedagsmiddag.
"Snälla, smaka av om min coq au vin är klar!" bad födelsedagsdottern snällt. Jag smakade och föll dit direkt. Den var perfekt, kokad i vin, mör, gott kryddad. Med en skamsen snegling på yngsta dotttern lade jag uppe en portion ångande möra köttbitar OCH basmatiris. Hon åt glatt och ståndaktigt paprika och rotsaker. Men vin drack vi inte.
Gott var det i alla fall - och så trevligt med prat och mat i det nymålade köket. Jag minns så många härliga middagar när jag var liten, hur vi satt vid bordet länge och pratade. Bra barndomsminne. Det hände något när teven blev en vanlig möbel i alla hem. Vi var inte längre uppmärksamt vända mot varandra utan mot rutan.
Ikväll var det en sån där kväll när vi såg varandra. Fint var det. Och jag har inte så dåligt samvete. I morgon blir det detox igen.

Inga kommentarer: