fredag 6 februari 2009

Metallica en mild sommarkväll det var musikmagi


"Varför ska man gå på konserter och betala massor av pengar, man kan ju lika gärna köpa skivor?" sa en vän när jag pratade om Madonnakonserten. Ja det är sjukt dyrt och jag har inte råd denna gång. Men jag har fantastiska minnen av några konserter jag varit på. Jimi Hendrix, Leonard Cohen, Bob Dylan, Juliette Greco, Madonna. Jag har aldrig haft råd, egentligen, men några gånger gått ändå och det har jag aldrig ångrat. Det är magiskt att sitta där med många andra och lyssna live. Faktiskt oförglömligt och det förhöjer känslan när man lyssnar på deras skivor senare.
Min senaste konsert var Metallica i Stockholm 2007. 30 000 människor på Stadion i Stockholm, fler än invånarna i Sundsvall när jag växte upp, 27000 Sundsvallsbor var det då. När det mörknat ute och James Hetfield tog upp balladen Nothing Else Matters i den milda sommarkvällen - det var musikmagi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en magisk kväll! Har oranga minnen av den.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Mina är mera midnattsblå med eldflammor!

Anonym sa...

James rules! Visste inte att du var Metallica-fan Eva!!
/YW

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ylva - det visste inte jag heller förrän jag varit på konserten - men den var helt otrolig, nu spelar jag Metallica hemma så det dånar ibland, klart ångestbefriande!!! Kram!