torsdag 26 mars 2009

Betyder bristen på yttre balans att även min inre balans är i gungning

Yogan på Friskis och Svettis har nackdelen att ledarna inte ger någon respons eller korrigering. In på passet, gör som ledarna, härma, men gör du fel så säger ingen något. Fördelen är att det är billigt, opretentiöst. Jag har varit på annan yoga med hisnande priser och attityd på ett annat sätt. Här känns det så avspänt, ta din matta, lägg dig ner, andas och gör så gott du kan.

Men ikväll är det ett specialyogapass, vi ska gå igenom alla olika andra rörelser och mer i detalj prata om hur vi ska göra, få hjälp med att förbättra efter förmåga. Det ser jag fram emot.
Det är för övrigt märkligt hur prestationsdjävulen slår till även i yogan. Ta det här med balansen. Hemma hos mig tränar jag att stå på ett ben, det går bra, jag vajar lite i vinden men jag kan stå i Trädets position. På lektionerna har det uppstått en låsning i mig som finns i min hjärna men egentligen inte i kroppen. Jag saknar balans i balansövningarna. Jag försöker göra precis som hemma, det går inte. Måste praktisera lite privatpsykologi och försöka komma på vad det är.
Betyder bristen på yttre balans att även min inre balans just då är i gungning?

3 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag vet inte, men jag tror, att balans handlar om koncentration. Så är det för mig i varje fall. Så snart jag släpper koncentrationen börjar jag svaja. Fysisk balans kräver att jag fokuserar!

Anonym sa...

Ta det lugnt oroa dig inte, det är bra att kunna vaja i blåst, vajar man inte = är oflexibel bryts man som en tändsticka när det stormar.
Kloker

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tankarna flyger iväg - och det gör de ofta - då vajar, svajar jag.Koncentration och närvaro, är just vad yogan lär mig.
Fint att tänka positivt Kloker, inte bli otålig, se själva vajandet också som en del av det hela.