onsdag 11 mars 2009

Lever vi våra liv i drömmar om framtiden i stället för att vara här och nu?


Jag är på citatjakt. Vi brukar inleda våra bärböcker med ett bra talande citat, Annica och jag. I Hallon och hat citerade vi Annika Norlin, Säkert. Nu i Lingon och Lust - jag hittar inget perfekt. I mitt sinne svävar någonting om att fånga nuet omkring. Vad är det jag tänker på? "Liv måste förstås baklänges men levas framlänges", som Kirkegaard sa - det är där någonstans jag letar och bläddrar och tänker. Kan ni hjälpa mig? Kanske något om hur vi lever våra liv i drömmar om framtiden i stället för att vara här, på bekostnad av nutiden. Verkar det förvirrat? Det är det. Det är så jag gör. Trampar omkring i formuleringar, läser här, bläddrar där. Ibland så kommer tanken, citatet.
Nu dricker jag kaffe och bläddrar. Snart ska jag fika med mitt dotter Ellens pappa, han kom hem från Sydafrika igår, han har de senaste rapporterna och han har träffat mannen som min dotter är så kär i. Se dem på bilden.

Jag tror böckerna får vila ett tag, letandet i mitt huvud också, jag ska vara i nuet och här tänker jag på Ellen som ska skiljas från sin kärlek idag, han åker hem till Australien, hon stannar i Sydafrika, och i morgon fyller hon år. Det livet, det livet!

1 kommentar:

Ango sa...

Min första tanke är Kay Pollack. Det finns många underbara citat av honom, från hans båda böcker "Att växa genom möten" och "Att välja glädje". Vet inte om de kan vara passande för just den här boken, då jag ju inte läst den och inte vet vad som händer i den, men om jag får fantisera lite fritt om fortsättningen på La Stella så tror jag det kan finnas några passande citat från Kay Pollacks böcker!
Åh, vad jag längtar efter boken. Det känns som en hel evighet sedan "Hallon och hat" kom ut (men det var det ju inte) och jag har sedan jag läste sista sidorna i den längtat efter nästa (men då visste jag inte att en ny var på gång såklart, jag kunde bara hoppas).

Hoppas ni hittar passande citat.

Kram
/Ango