måndag 7 september 2009

För elva år sedan föddes en fin liten Erling

Jag var i Paris för elva år sedan och skrev på den bok som skulle bli Mopedsommar. Jag hade alltid vetat att jag skulle skriva om just den sommaren, vi skulle börja sjuan och jag kände mig så vuxen. På bänken nere vid busshållplatsen satt vi, Maggis och jag, och väntade på mopedkillarna. Jag minns den sommaren så väl. En pirrande föraning om vad vuxenlivet skulle bli.
Allt det tänkte jag på i Paris när jag bodde på Centre Culturel Suédois, det fina svenska kulturhuset. Elin var med mig och vi satt och skrev på dagarna. En kväll såg vi Greven av Monte Cristo i teverummet i källaren med Gerard Depardieu. När vi kom upp hade vi fått ett meddelande: Min brorson Erling hade anlänt till världen, pytteliten, många veckor för tidigt.
Idag är Erling en underbar kille på elva år, lika klok som hans pappa var i hans ålder. Ikväll har vi firat hans födelsedag.

Inga kommentarer: