fredag 16 oktober 2009

Vietnam långt borta och mycket nära

Första gången jag var i Vietnam, 1989, då kunde vi bara ringa hem till våra barn från Bai Bang. Ingenting sånt som telefoner fungerade, teve var en oerhörd lyx, inget sånt fanns på de få hotell som fanns då. Vi bodde på Arméns Gästhem i Hanoi. Nu sitter jag på ett hotell och kopplar upp mig på det trådlösa nätverket på min egen lilla mac. När vi var här för några år sedan fanns bara ett skakigt nätverk på gamla PC-apparater.
Rummet har dvd och jag kan bara lyfta på luren och ringa hem. Det finns hotell och restauranger överallt och en stor turistinfrastruktur börjar växa fram. Det har gått så fort!

Ellen och jag har vandrat runt och tittat på våra favoritplatser, ätit grillad fisk i bananblad. Sedan kom ett tropiskt regn och jagade in oss. Jag borde vara trött efter 20 timmars flygresa men jag är bara så glad över att vara här med Ellen i Hoi An.

7 kommentarer:

Var dag bär guldkorn sa...

Till och med tropiskt regn låter underbart!
Tvingades just ut en jag intervjuat för att ta bild på henne. Det är okej med kylan sa hon, men så regnade det också, och kallt oktoberregn ...
Jag ska be till vädergudarna att vi får snö istället. All vintersnö nu och fyra veckor framåt, sen får det vara bra för denna vinter. Eller hur Eva, nu kan det få snöa i gamla Svedala.
Vietnam 89, tänk tjugo år sen ... Bra att du är där igen! Kramar till dig och Ellen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej fina M! Är det något jag önskar dig så är det en tripp tillbaka till Vietnam . Det måste bli av! Tropiskt regn är underbart. Alldeles varmt. Det var som en dusch. Det får snöa i gamla Sverige om många blir glada av det och det verkar det ju vara. Jag är nöjd med att vara här. Men du kan aldrig ana vad mycket som hänt sedan vår första resa!

Matildas fikarum sa...

Var med om något liknande då jag först var på Sri Lanka i början på 80-talet. Det fanns varken TV eller telefon nästan någonstans och folk satt och pratade med varandra utanför sina bungalows på kvällarna och vi gjorde upp eldar på stranden och gropstekte fisk. Några år senare återvände jag för ännu en längre vistelse och då satt alla bybor och glodde på TV hela kvällarna. Vi turister tyckte det gemytliga försvunnit, men de tyckte säkert det var enormt kul med lite modern underhållning som omväxling.

Evas blogg sa...

Trådlöst bredband. Hm. Undrar om det funkar i Egypten också? Tropiskt regn är härligt. Bor ni vid havet? Här är det en mulen men varm höstdag. Inget snö i sikte än. Ha det jättefint!

Annika Estassy sa...

Trådlöst bredband verkar finnas i alla storstäder nuförtiden! Världen krymper allt mer.
Vad härligt ni har det!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, jag tror att det funkar i Egypten också! Nu åker du väl ganska snart? Härligt.
Matilda det låter ju likt Vietnam, jag minns de små koleldarna på Hanois gator, nu är gatorna upplysta på annat sätt, som du säger så gäller det också att skilja på vad som är utveckling för den som aldrig haft något och vad som är nostalgi för oss. Svår balans ibland!

Evas blogg sa...

Ja, om tre veckor. Men tror att jag ska lämna datorn hemma och bara vila från den.