tisdag 19 januari 2010

Sponsrar tobaksindustrin Mad Men eller är det jag som är paranoid?

Vi ser Mad Men. Det är en fantastisk serie som är otroligt genomarbetad i minsta detalj. Den måste kosta mycket att göra. Det är en sak jag undrar över: I snart sagt varenda scen så röker skådespelarna. Jag tänkte att det måste vara grymt att vara före detta rökare och se all denna rök. Lockande liksom.

När jag tänkt det och vi talat om det så började vi undra om cigaretterna är en medveten produktplacering? Är det en genial PR-kupp betald av tobaksindustrin för att förmå alla före detta rökare som tittar på den utmärkta serien att överväldigas av lust att röka, ta sig ett litet bloss?


Är det någon som vet? Är Mad Men sponsrad av tobaksindustrin? Eller är det jag som är paranoid

5 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jag tror att de vill vara autentiska och röka lika mycket som på 60-talet. Och att de har råd att göra en så genomarbetad scenografi för att de får sponsorpengar. Är det inte Lucky Strike de nämnder hela tiden?

Annika Estassy sa...

Jag har också tänkt på hur otroligt mycket de röker, männen, kvinnorna, gravida... Men det var så det var under 60-talet och tobaksindustrin satsade enorma summor på reklam. Min mamma brukar berätta hur såväl pappa som farfar rökte oavbrutet och inte tog hänsyn till att var i närheten, gravid och illamående. Rökning var ju inget farligt...
Dessutom dricker de kopiösa mängder alkohol också, även det tidstypiskt. Att vi som tittar reagerar på det är i alla fall positivt.

Anonym sa...

Men är det inte så att rökandet har att göra med den detaljrika genomarbetningen? Folk rökte ju verkligen jämt på 50, 60 och 70-talet (delvis upplevt genom en rökstimmig barndom.) En kompis mamma berättade hur de, när de ville vara coola på det (tidiga) glada sextiotalet rökte SAMTIDIGT som de åt.
Alla filmstjärnor rökte, antingen stentufft som Bogart eller tjusigt med munstycke, det var okej att bolma på jobbet och det var mer än okej att driva med töntarna som inte rökte. Majoriteten av alla barn på den tiden blev åksjuka i bilen på grund av all rökning. Även om just det inte ansågs som anledningen. Min sambo berättade att deras grannar inte rökte i bilen för barnens skull och det var ett stort skämt i kvarteret. Ha, ha, ha liksom.
Så kort sagt: Folk rökte. Jämt. I alla fall väldigt många Kram A

Var dag bär guldkorn sa...

Jag tror också att de vill vara extremt trogna tidsbilden i den miljön på 60-talet. Tänkte på det när jag såg Mannheimers serie Lära för livet i höstas att jösses vad alla röker, hela tiden, varenda lärare och högstadieelever. Och just så var det ju väldigt mycket.
Tänk alla som rökte förr, de rökte ju överallt, när jag som barn åkte med kompisar så bolmade ju deras föräldrar friskt i bilen med oss ungar.
Nej, det var verkligen inte farlig var det stående argumentet när några försökte antyda att det kunde vara det.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jo jag är nog lite paranoid men till slut blev jag lite galen på allt rökande i den förnämliga serien. Men jag minns hur man skickades till kiosken efter cigaretter och hur alla rökte i bussar och bilar vilket var hemskt för en åksjuk person som jag!

När folk slutade röka så mycket på fester försvann min migrän också något, jag trodde det var mest rödvinet (ja förutom stress då) men det var mest röken.