tisdag 19 januari 2010

Varför är politiken så tråkig?

Varför är politiken så tråkig nu för tiden? Det frågade Ronny Ambjörnssom i en intressant artikel i DN igår. Så här börjar han sin artikel:

"Det finns en särskild ton som politikerna anslår när de talar till varand­ra, ett insinuant, menande tonfall som skall föreställa polemik men som mest använder polemiken för att dölja att man inte har så mycket att invända i sak. Alla strävar mot mitten men eftersom så många redan befinner sig där får man i stället höja rösten för att märkas. Så blir politiken till röstläge och stil snarare än något som borde angå oss alla."

Jag blir bekymrad över bristen på passion i politiken. Inte ens nu när regeringen raserar vår välfärd hettar det till i den politiska debatten, inte ens nu lyckas oppositionen kännas trovärdig. Den lockar mig inte att engagera mig. Jag som ändå hela mitt liv varit en politiskt intresserad person är  misstrogen mot vad de säger.
Det gör mig förvirrad och också sorgsen.

2 kommentarer:

Var dag bär guldkorn sa...

Därför att de inte är besjälade! de har bara fokus på hur de ska göra bäst intryck, fixa väljare, smartaste drag osv. De har mest fokus på sig själva och på motståndaren, taktiker tror det.
Men det vinner man inga själar på!
De måste tro stenhårt på vad de själva säger, först då övertygar o smittar de!
Jag tänkte på det idag när jag hörde en grupp unga tjejer/kvinnor som skulle hålla föredrag i skolan (gymnasiet) och alla suckade över sina olika skavanker, att det inte skulle gå bra för att de gjorde si eller så ... Och så kände jag att så är det ju inte bara för tonåringar idag, utan från de flesta. Vi skolar in barnen från det de är små till att fokusera så mycket på hur de klarar si och så, allt de gör ska mätas och framförallt ska de lära sig tidigt att också ha koll på sig själva, sin egen kunskapsutveckling, hur de kan bli bättre genom att göra på vissa sätt. Vissa klarar det och får väldigt mycket fokus på allt hos sig själva, andra känner att de misslyckas och känner sig värdelösa utanför. Hemskt! En grupp slås ut och den "lyckade" blir så självfokuserad att den heller aldrig blir lycklig kan tänka ...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så sant, Guldkorn. jag tänker på sången från Jösses flickor: "tack mödrar det gjorde ni bra, denna mänskliga värld vill vi ha" - men det är ganska omänskligt. Dock, när jag ser Mad Men inser jag att utvecklingen ändå gått framåt...