onsdag 31 mars 2010

Jag vill ha färg i mitt liv och flyttar Medelhavet till köket

Jag växte upp i hyreslägenhet. Där målade man inte om. Mina föräldrar väntade tålmodigt på att hyresvärden skulle bevilja reparation eller ommålning och tro mig det var inte ofta. När det blev av var det tråkigt kommunalgråa tapeter man fick välja mellan. Kanske det är därför jag så stillsamt funnit mig i att lägenheten ser ut som den gjorde när jag flyttade in. Visserligen valde jag själv färger då, huset var nybyggt. Men jag har inte riktigt haft energi att göra om. Förrän nu. Jag har stirrat på mina vita estetiska väggar och tröttnat. I morgon blir det av. Härligt turkosfärgat kök blir det med vännen Ullas hjälp. Vi ska fira skärtorsdagen med att spackla och måla medan vi pratar med varandra. När jag väl börjat med köket fortsätter jag nog. Jag vill ha färg i mitt liv.

9 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Så härligt det låter. Har själv levt i ett mycket trist, grådaskigt kök sedan snart 15 år och nu har vi målat om i blått. Vilken skillnad det har gjort, köket har blivit en varm, mysig plats att vara på, istället för en plats där vi bara lagade mat. Lovar dig att du kommer att fortsätta, för köket var bara en del av många förändringar i vårt hem!
Kramisar Kim

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Kim! Det låter fint med ett blått kök - och jo, jag känner att jag är i målartagen. Det är så vackert söderut i världen med alla lysande färger, nu flyttar jag Nedelhavet till mitt kök!

Granne med potatisodlaren sa...

Åh, vad jag känner igen mig i det där väntandet på att värden skulle repa och måla. Jag växte upp i ett grått kök med mörkgrått golv när vi bodde i Solna.
Det är bättre nu med reparationsfonder och värdar som uppskattar att hyresgästerna sköter om sina lägenheter.
Vad kul att det blir turkos.
Jag var i ett kök med rött och blommigt igår. Låter häftigt men var helt fantastiskt varmt och trevligt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva! Min vän som hjälper mig att måla vill gärna ha ett rött kök sedan... så målandet fortsätter.

Evas blogg sa...

Åh vad härligt, uppfriskande det låter. Vi har inte gjort något i vår lägenhet sedan vi flyttade in men nu börjar det pirra i göra-om-fingrarna.

Annika Estassy sa...

Hurra, mer färg åt folket! :)
Det kommer att bli kanonsnyggt Eva men risken är att du sedan bara fortsätter och fortsätter...

Anonym sa...

Jag hade ett körsbärsrött kök i min första lägenhet här på ön - det var alldeles underbart och kul att inreda med vidare med.
Färg är toppen!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva! Det är bara att sätta igång!

Annika: Ce n´est qu´un début, continuons la peinture - sa vi ju inte riktigt på sextiotalet men nästan, bara peinture som ska bytas till combat - men vaddå detta blir också en kamp innan det är klart!

Körsbärsrött Carina - det är vad min kompis vill ha sen!

Pia sa...

Det är så härligt livsbejakande och glädjade med färg! Kör på, det kommer att bli ursnyggt!