onsdag 31 mars 2010

Scarlett ger sig aldrig, så hon får fortsätta vara min livscoach

Jenny skriver om en spännande artikel om hur böcker ger tröst när man är nere och deppad. Det finns många roliga exempel, hon berättar om hur Emma Thompson tröstade sig med Jane Austen-romaner för att komma över en skilsmässa.
Så klart artikeln också tar upp min personliga livscoach Scarlett O´Hara. Jag är tydligen inte ensam om att hålla fast vid henne i stormiga tider. Så här skriver artikelförfattaren:  "I have played:What would Scarlett O’Hara do? countless times, despite my life resembling that of a Southern Belle almost as much as it does that of a Jane Austen heroine. It doesn’t matter; she is fearless, resourceful and ultimately triumphant. She knows that “tomorrow is another day”. As a message, you can’t argue with that." Läs artikeln här
Scarlett ger sig aldrig. Det är trösterikt. Har hon inga pengar syr hon en klänning av sammetsgardinerna på Tara,

7 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Jag fick inspiration av ditt inlägg och skrev ett eget om tröstlitteratur. Det är intressant att vi väljer så olika sätt att låta oss tröstas av böckerna i bokhyllan.

Anneli Stålberg sa...

Scarlett är en tidlös donna med stil, oändligt med mod och som aldrig ger upp. En tjej man skulle vilja känna :)

Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anneli! Det var väl just det Scarlett lärde mig, att aldrig ge upp. Även om hennes metoder var tvivelaktiga ibland :)

Pia sa...

I en astrologibok liknas vädurskvinnan vid Scarlett och eftersom jag är vädur tar jag med glädje åt mig av liknelsen. Tvivelaktiga metoder eller inte, hon fick nästan alltid som hon ville i alla fall och bevisade att man aldrig ska ge upp! ;)

Hon har varit min förebild sen jag såg filmen med min ungdomskärlek när jag var 17! (Han jag berättade för Dig om Eva). :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt Pia - var han lite lik Rhett Butler? :)

Anonym sa...

Hej Ewa

Såg "Borta med vinden" igår för första gången, och jag förstår mycket väl att du väljer scarlett som livscoach. Och så var det ju just därför Ashley älskade henne, erkände han till slut, även om det satt långt inne - hennes styrka och vägran att ge upp.//Jenny

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hej Jenny!Filmen är fantastisk, det är sällan ens egna bilder stämmer med filmens personer men i det här fallet gjorde de det. Men du har väl läst boken också? Glad påskhälsning!