onsdag 12 maj 2010

Deckare mot bostadsgrubblerier

Jag har tittat på en fin lägenhet i ett område som jag inte riktigt vet... Men det är ju en mardröm med bostadsköpande, man tittar på söndag och ska bestämma sig på onsdag. Hur ska man kunna det? Jag måste ju titta igen, fundera, gå dit på kvällen - men budgivning pågår och jag kan inte titta just nu! 

För att slippa grubbla har jag läst en sydafrikansk deckare:  Deon Meyers  Devils Peak. Den var absolut spännande, ändå känns det som om jag läst allt förut. Dessa försupna men ändå ädla snutar, äldre män som är geniala poliser men dukat under för spriten och nu ska ta sig upp ur träsket och förstås helt lysande lösa ett svårt fall. Nja, säger jag. Vi började bland annat skriva deckare, vi i Emma Vall, för att vi var så trötta på den typen av alltför vanliga manliga huvudpersoner
Men det är ändå intressant att läsa en deckare som utspelar sig i Sydafrika och temat i boken är viktigt och intressant - en man vill hämnas allt våld barnen i Sydafrika utsätts för.
Jag ska absolut läsa även de två andra romanerna av  Deon Meyers som Weylers förlag gett ut.

10 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Det är väl det som är grejen med deckare. Att de ofta är en kommentar till nuet. Jag tycker att det verkar ovanligt med deckare från Sydafrika så jag tänker prova jag också.
Tack för tipset.

Lilla O sa...

Ska läsa hans första bok i min deckarutmaning för maj!

Victor Estby sa...

Tack för tips! Lägger det i kartoteket. Hinner inte nöjesläsa så mycket nu. Tyvärr. Men snart!
Förstår din vånda runt flytt också. Det är en tuff bostadssituation i den här stan. På många plan. Hoppas du hittar en fin lägenhet i ett område där du trivs!

Annika Estassy sa...

Det är faktiskt helt sjukt att man ska behöva avgöra en så dyr affär som ett lägenhetsköp på bara några få dagar. Men det verkar vara the name of the game...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, det är den sortens deckare som är intressanta. Ska bli kul att höra vad du tycker.

Victor snart är det sommar och tid att läsa i hängmattan!

Lilla O jag ska kolla in din deckarutmaning.

Annika, ja du vet ju precis. Det här är så stressigt - och så har jag glömt bort allt med reavinstbeskattning mm som jag måste tänka på. Snart!

Monica sa...

Det är mycket att tänka på, menar lägenhetsköp, inte deckaren:-) Vi funderar lite med, hit och dit, men beskattningen får man tänka på och då kanske allt går åt till den nya lägenheten. Och hyran mm.

Lycka till, du är modig, för det är ingen lätt sak.

Kim M Kimselius sa...

Tycker om fräscha deckare där huvudpersonen INTE är en försupen polis. Därför älskar jag serien om munken som löser brott under medeltiden, just nu kommer jag inte på vad författaren eller munken heter... Men det är något helt annorlunda, otroligt spännande och trollbindande! Kramisar Kim

tankar från mitt fönster sa...

Det går verkligen inte att köpa lägenhet så snart om man inte vet direkt attden passar. Läsa böcker brukar alltid vara bra,jag har antecknatdin deckare för framtida läsning.
Lycka till med lägenhetssökandet!
/Ulla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Monika: Jag behöver verkligen fundera på lägenhet, ingenting är så enkelt som jag vill tro!

Ulla: Det är sannerligen tur att man kan skingra tankarna med bokläsande och som nu i dagarna - intensivt matlagande!

Kim, håller helt med. Vill ha annorlunda huvudpersoner. Men den här deckaren var ändå spännande och intressant att läsa för att man fick veta så mycket om Sydafrika av idag också

elin sa...

Jag tycker också den var lite mkt schablon ibland.. samtidigt kändes den ny pga att den utspelade sig i sydafrika, och lyfte fram de sociala problemen och konflikterna där. Och för engagemanget i situationen för barnen. sen var den egentliga "hjälten" på ett sätt Tobela tycker jag det framställdes som... Och han var ju inte bara typisk.
men annars håller jag med om att många manliga hjältar är det i deckare...
puss!