torsdag 16 december 2010

Hår - utom på huvudet - betraktas som onaturligt, rentav äckligt, är inte det underligt?

Man får inblickar i livet vådligheter när man läser bloggar. Idag berättar Annika roligt om benvaxning. Det är något jag aldrig gjort men det låter ganska hemskt.
Jag funderar mycket på hår. Högsta status är att ha mycket och tjockt hår på huvudet. Fördomar frodas kring kvinnor 50+ med långt hår men det är så dumt så det  orkar jag inte ens tänka på. Män som tappar håret ser det som en olycka och rakar flinten för att det inte ska märkas att de egentligen är tunnhårigt flintskalliga.
Men under armarna är hår idag skandal och ska bort, även på män. Män som kvinnor rakar /vaxar armar också nuförtiden, kvinnor vaxar benen. Jag nöjer mig med dessa hårbevuxna ställen nu och går inte in på intimare delar som också lär vaxas/rakas i allt större omfattning.
Hår - utom på huvudet - verkar alltmer betraktas som något onaturligt och rentav äckligt, är inte det underligt?

Första gången jag tänkte på det var för en evighet sen i Paris när en amerikansk kille meddelade mig hur äckligt det var med europeiska flickor som inte rakade sig under armarna. Själv var han hårig så det förslog. Jag var förundrad!

När vi var i Vietnam första gången förresten, trodde M. att det var insekter som bet henne på benen när vi besökte ett dagis, men nej, det var de små barnen som var fascinerade över hennes håriga ben och ryckte i hårstråna.

7 kommentarer:

Jenny L sa...

Lika roligt och intressant att läsa om det som när vi pratade om det.

Cecilia N sa...

Min gymnasiekompis kom hem från utbytesår i Canada i början av 80-talet och vi fnissade fascinerade av hennes berättelse om att hon fick en ... ja, nu tror jag att det var nån typ av ladyshaver ... i julklapp av sin värdfamilj.

Att raka ben eller under armar fanns inte i vår värld. Finns helst fortfarande inte i min. Byta ut en len tofs som fördelar armsvetten om sommaren till en klibbig sticksig yta? Nää!
Men eftersom andra tydligen tar illa upp av att se en dylik så brukar jag ha kläder som döljer dem.

Annika Estassy sa...

Jag har många gånger funderat på detta och minns hur fundersam jag blev när vi flyttade till Sverige 1975 och jag upptäckte att svenska flickor hade håriga ben! Ljusa hårsstrån iofs men ändock HÅR! Det var jag inte van vid.

Peter Fowelin sa...

Skönt att höra avspända synpunkter kring detta. Varför gör vi det så svårt för oss? Eller varför är tjejer (mer eller mindre) tvingade att göra det så svårt för sig? Vi män har som vanligt en lättare resa. Utom det där med håret på huvudet, som är knepigt för många. För egen del började jag klippa det riktigt kort innan jag skulle upptäcka om (eller snarare när) det skulle bli grått. Så jag svävar i lycklig okunnighet om det. Att det är tunt kan dock inga smarta trick dölja ...

Johanna Wistrand sa...

Män som rakar sig under armarna !?
Har jag aldrig sett. Men varför inte...

*P* sa...

Visst är det konstigt?!
Varför ska vi göra om oss och ta bort det naturliga?
Män som vaxar bröstet - då blir jag ledsen i ögat.
Dottern brukar gnälla på mig om hon ser att det finns några hårstrån i mina armhålor. *suck*

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Johanna, jo nog ser jag män som vaxar sig både här och där, i synnerhet armarna tycker jag verkar extremt onödigt1

Och jo, P, bröstet är lika onödigt det!

Peter visst är det intressant hur vad om är tillåtet/acceptabelt/vackert förändras - synen på hår fascinerar mig. Det är en sådan laddad fråga, oj vad många som hade synpunkter häromåret på "äldre" kvinnor och långt hår till exempel :)

Cecilia... och idag vet alla allt om olika rakapparater för kvinnor, vaxning med mera...

Annika! Jag som alltid trott att vi i Sverige mycket tidigare än i Frankrike började raka oss under armarna och på benen?