tisdag 4 januari 2011

Vänner genom livet, det är så viktigt

Jag fikade idag med en av mina äldsta och käraste vänner. Vi ses inte så ofta men en gång i tiden tog vi tillsammans de första vacklande stegen mot att bli journalister. Totalt orädda skrev vi en artikel om popklubben Filips och knatade upp till Svenska dagbladets redaktion med den. Och Carl-Henrik Svenstedt som var kulturchef då köpte den. Vilken lycka! Så många galna underbara saker vi gjorde tillsammans.
Sen har våra vägar korsats och gått åt olika håll. Nu börjar vi finna varandra igen och jag är så glad för det. När hon oroligt frågar om jag har ont i huvudet  inser jag att vi har kvar också gamla bilder av varandra. På den tiden fick jag fruktansvärda migränanfall och när jag nu stryker bort luggen ur pannan tror hon att jag är på väg att bli dålig. Men migränen försvann när jag började med taichi i början av nittiotalet. Vi pratar och pratar och det tar aldrig slut, lunchen idag tog fyra timmar. Vi följer varandras spår genom livet i labyrintiska samtal. Vänner, det är det viktigaste.
Bild från 69

7 kommentarer:

Pia sa...

Gamla vänner är de som vet allt om en utan att man behöver säga något, en gåva att vara rädd om.

Jag har också några sådana och de är guld värda. Spelar ingen roll om det går många år mellan mötena.

Otroligt vacker bild på Er! Är det någon som har sagt till Dig att Du är otroligt lik Isabella Scorupco på Dina ungdomsbilder? Inte första gången jag tänker på det! :)

KaosJenny sa...

Vänskap är alldeles underbart... och att vänskap kan gå upp och ner och upp igen. Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jenny, vad vore jag utan mina vänner! Jag är lite ledsen över att Ulla och jag under så lång tid kom ifrån varandra, men det är nästan magiskt nu hur vi bara fortsätter prata och fnissa ihop. Som om ingen tid gått.

Pia, dessutom kommer min vän ihåg en massa saker vi gjorde som jag själv glömt, kanske minns hon tydligare en del saker för att hon flyttade iväg från Sverige och var borta en tid? Eller så har hon bättre minne helt enkelt.
Jo Isabella... jag kan se det själv på en del ungdomsbilder, och jag hade en Isabellabild på facebook du vet när alla skulle ha en kändis de liknade lite som bild :)

Annika Estassy sa...

Just detta, att gamla vänner hjälper en att minnas, är guld värt. Själv har jag bara ett par vänner kvar från tonårstiden men har på senare år fått många helt nya vänner vilket också är fantastiskt. Jag hoppas jag får behålla dem länge så att de i morgon hjälper mig att minnas nuet...

Anonym sa...

Visst är det underbart med kära gamla vänner?!

Kanske jag skulle börja med taichi? Mina migränanfall har visserligen blivit bättre, men är inte helt borta.

Lisa

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Lisa, taichi eller yoga, någon träningaform där du lär dig att vara närvarande i dig själv i detta nu, det är suveränt mot den typ av överkravsmigrän jag hade så länge och mådde så dåligt av.
Det enda som kan framkalla någon slags migrän nu är om jag dricker rödvin och en massa människor omkring röker, men det händer ju tack och lov sällan numera med alla underbara rökförbud!

Anonym sa...

Tyvärr inga underbara rökförbud här inte...maste vara rökarnas paradis...är SA trött pa att behöva inandas cigarettlukt! Mar verkligen daligt av det. Fast det har blivit bättre.

Yoga är nagot jag har velat lära mig. Annars sa fungerar biofeedback ganska bra för mig.

Lisa