måndag 16 januari 2012

Färgfeg är jag i mina svarta kläder

Idag tänker jag på färgen svart. Den dominerar i min garderob. Jag var på fest nyligen. ALLA kvinnor var klädda i svart. Vi såg otroligt tråkiga ut, ängsliga. Ändå har jag nästan alltid svart. Eller blått. Utom när jag är i Indien. Då köper jag orange sjalar hela tiden och orange blusar med guldkant. I Vietnam senast sydde jag upp en vid röd klänning med liten bolero till.
Jag tänker på svart idag för att jag var ute med min kära vän och letade kläder till begravning. Hon är rgstark. Färgmodig. Men begravning? Vi hittade bara fula kläder ute, överblivna reakläder  som gjorde oss sorgsna. Vi åkte hem och provade. Hon tog på sig svarta kläder och det blev övermåttan sorgligt. Det var bara inte hon.
I stället hittade vi i hennes garderob en fantastisk kjol och jacka i olika toner av lila. Volangerna hade olika mönster. Hon tog på den och blev sig själv i stället. Så fin!
Färgfeg är jag. Det blir säkert svart för min del på begravningen.

3 kommentarer:

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

jag har också bara svart och grått.
Men, jag är en färgglad person på insidan!
kram E

englundskan sa...

Det är lika illa i min garderob och om du såg ett tv-program (tv1 eller tv2?) i går så blev du nog ännu mer inspirerad att ändra färgtema. Programmet handlade om gifterna i våra kläder och skor och att svart är den färg som är giftigast. Och för att slippa hantera skiten själva så importerar vi från Asien. osv. Nu blir det oblekt linne hädanefter... i mån av tillgång.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

E! Det lyser färg om din blogg. Jag tänker rött och starka färger när jag läser dig.

Englundskan, jag är säker på att just du kan hitta fantastiskt linne och sy så fina saker av det. Vackert med oblekt linne, i synnerhet om det blir sol någon gång igen och man får lite färg :)