onsdag 7 mars 2012

Jag minns mitt sextiotal: Förbannad FOA-anställd läckte hemliga dokument i protest mot överstarkt försvar

Bra grävande journalistik har avslöjat skrämmande planer om vapenfabrik i Saudiarabien med svensk hjälp från FOI. I natt steg plötsligt en man från mitt förflutna in i mitt huvud, jag trodde jag drömt, men sedan mindes jag tjänstemannen på dåvarande FOA, Försvarets Forskningsanstalt, föregångare till FOI, som kontaktade en mig närstående person och lämnade ut dokument om vad försvarsmakten då höll på med. Hemligstämplade dokument travades i bokhyllan. Denne man som var så korrekt var också så förbannad. Han ansåg att  att Sverige vid denna tid, 1967-68, hade byggt upp en försvarskapacitet, som var "överstark" i förhållande till våra uttalade officiella utrikes- och försvarspolitiska målsättningar. Han ville inte vara med om det utan tog kontakt med människor han trodde kunde göra något åt det.

Hans information fördes också vidare.
Jag tänker att det kanske är liknande moraliska tjänstemän som nu blivit förbannade och läckt.
Jag minns min grönlaserade bokhylla, de hemligstämplade dokumenten. Jag minns mitt sextiotal. Men det var inte riktigt min intressesfär så allt är vagt som en dröm. Men sant.

Inga kommentarer: