måndag 19 mars 2012

Jag njuter av nordafrikansk mat på Karthago på Skånegatan

En gång var jag i Algeriet, det var en på många sätt tuff och hård resa men en sak var oförglömlig och det var maten. En blandning av nordafrikansk och fransk mat. Ibland i Frankrike har jag hittat sådan mat, sällan i Sverige. men i lördags gick U. och jag till Karthago, en ganska nyöppnad nordafrikansk familjerestaurang på Skånegatan i Stockholm. Sex bord, entusiastiska ägare - och viken god mat! Jag åt en kaneldoftande tajine (se lergrytan till höger) med frukt och russin och den var så god. U. tog en tajine med saffransdoft och skaldjur. Till det drack vi vin från Tunisien.
Små goda kakor till dessert, som i Algeriet, och sedan förstås hett mintte i små glas. Enkelt och billigt - trevligt och gott!
Dit måste ni bara gå.

1 kommentar:

Karin sa...

Ja, dit går vi. Det låter gott! Lammgryta med kanel är en favorit.