torsdag 19 juli 2012

Blåbär och barnböcker



Livet på ön går sin stilla gång. Blåbären har mognat men vattnet är inte badbart, det är kallt! Men den lille pojken plockar blåbär i skogen. Vi läser mycket. Just nu älskar han den underbara Loranga Masarin och Dartanjang. Därav tehuvan på hans huvud. Han har hittat faster Elins gamla Bockarna Bruse som min pappa en gång berättade för mig. Den håller än. Barn och läsning, det är något jag riktigt älskar.  Vi hittade också Sagan om Guldlock och de Tre Björnarna i en bok - den tycker Milton mycket om men han tycker lika illa som jag om Det bidde en tumme-sagan.
Vilken barnbok läser du just nu?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men GULLE!!! Vad söt. Å, jag älskade bockarna bruse.:)/E

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det något magiskt med böcker som håller att läsa för barn i generationer!

Lena sa...

Mina barn och barnbarn gillade alltid "Sagan om den lilla lilla gumman". Jag tror att de gillade det där upprepandet. Dessutom tyckte de om att höra samma sagor om och om igen... Troligen för att de visste i förväg vad som skulle hända sida för sida!

Nu har jag haft turen att träffa på Milton på ön några gånger. Måste bara säga - att han är så gullig och så himla klok!! Saknar mina egna barnbarn som ju är lika gamla. Får gulla lite med Milton istället när jag möter honom! Kram /Lena

Anonym sa...

Låter som ni har härliga dagar på ön Eva trots det kalla badvattnet! Jag har precis lämnat av Olivia som sovit över hos mig och nu ska iväg med föräldrarna på semester. Vi läser Nils Karlsson pyssling. Den underbara och fantasieggande berättelsen som jag alltid älskat och som nu Olivia älskar lika mycket.
Kram Ulla

Marina sa...

Åh, vad härligt! Jag har alltid älskat att läsa högt och det blev många sagor och andra berättelser för våra barn när de var små och de böcker som framkallade flest minnen när vi flyttade från vårt hus sparades och väntar väl på att bli lästa ytterligare någon gång... Favoriten var nog en bok som heter "Busiga djur" med en massa rimtexter om olika djur, mer eller mindre knasiga. På senare år har det blivit högläsning för mina elever i skolan, och ja - även niondeklassare gillar att bli lästa för, även om det kanske handlar om något annat än busiga djur!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Lena vad gulligt du skriver! jag förstår så väl hur du längtar efter de gulliga barnbarnen! Lilla gumman måste jag läsa för Milton! Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ulla, det finns ingen Astrid Lindgren-bok som jag älskar så mycket som Nils Karlsson Pyssling-sagorna. De ska Milton få höra! Nils Karlsson Pyssling har jag läst, han har sett råttan också på Junibacken! Ses snart:)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, när vi är på skolbesök vill eleverna verkligen höra berättelser. jag tycker man ska ta chansen på sommaren och läsa högt, barn och vuxna tillsammans. Så gjorde vi alltid när barnen var små. Jag minns Momo, Tolkien, Det blåser på månen, vad vi läste!