lördag 7 juli 2012

Det här är boken jag önskar att jag hade skrivit: Jellicoe Road

Ofta får jag frågan: Blir du inspirerad av andra författares böcker? Svaret blir att det är sällan inspirationen kommer från en annan bok. Jag är så upptagen av mina egna historier, av de röster jag hör i mitt huvud som vill att jag berättar deras historia.
Men ibland, någon sällsynt gång, känner jag att den här boken, den skulle jag ha velat skriva. För att den är så bra, så magisk, så klok, så skickligt tvinnad...
Det är vad som händer när jag läser boken Jellicoe Road av Melina Marchetta (översättning Katarina Kuick, XPublishing förlag). Jag tänker inte berätta någonting om boken. Läs inte baksidestexten heller! Köp bara boken och ge er in i den, njut av hur historien rullas upp och av hur intrigen så varsamt och skickligt spinner mellan nu och då.
Förälska er i Taylor Markham.
Det gjorde jag.

2 kommentarer:

Marina sa...

Den ska jag lägga på minnet! Alltid kul att prova något man inte har en aning om vad det är. Det där med baksidetexter är för övrigt lte blandat, ibland avslöjar de alldeles för mycket, och samtidigt vill jag ju gärna veta vad boken handlar om...

Kim M Kimselius sa...

Utmaningen antagen! Ska läsa den! Hoppas den finns som ljudbok...
Kram Kim