onsdag 11 december 2013

Smaugs ödemark, en seg grabbfilm med ett kvinnligt alibi


Jag säger då det, när kvinnor får vara med i filmer och agera som män får göra, vara både vackra och fula, smala och tjocka, milda och stridbara ...  då ska jag bli glad.


Man blir så trött på dessa schabloner! 
Vad har man som ung tjej, mogen kvinna, att identifiera sig med i de flesta filmer som visas?

Jag såg den nya Bilbofilmen Smaugs ödemark med  förväntan. Jag gillade den första, vilket inte så många verkar hålla med mig om. Men så var ju Bilbo, en stor upplevelse för mig när jag började läsa den för en evighet sen.
Så jag borde ju gilla film två, men ... Ja allt är ju välgjort men man segar ut på handlingen väldigt mycket. En barnbok blir tre filmer. Det blir för mycket. För många orcher som jagar och slåss, för segt.

Och så är det det här med männen ...
Män av olika sorter ger sig ut på äventyr... stora och små, fula och vackra, feta och smala, onda och goda -  men aktiva och handlande .
Förgäves letar jag efter kvinnor att identifiera mig med. Dyker det upp en kvinna är hon så klart outsägligt vacker och smal.
Peter Jackson, regissören,  har i denna film uppfunnit ett kvinnligt alibi i denna manssamling,  som inte finns med i boken. Den  egensinniga och stridbara alvflickan Thauriel, spelad av otroligt vackra och smala (förstås) ... Evangeline Lilly.


En seg soppa, tyvärr, Smaugs ödemark. Och dystert mansdominerad.


4 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Låter inte lockande…och jag håller helt med dig när det gäller dessa kvinnoschabloner.Är urless på dem och längtar efter mer Gena Rowlands…men det är ju ett annat årtionde förstås;))

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det finnas några andra filmer jag vill se: Gloria och vad den nu heter: Philomène - filmen om en kvinna som tvingades adoptera bort sitt barn och letar efter honom ... Passar oss bättre tror jag.
Synd att Jackson inte var mer kreativ och uppfann olika slags kvinnor när han nu var igång, en kvinnlig Gandalf ... en klok hob-kvinna ... osv.

KaosJenny sa...

Mm, det är störande med kvinnoshabloner (och nästan ännu mer störande att jag gillar Ringen filmerna ändå). Håller med, ge oss lite vettiga tjejer på film. Kanske skulle du författa ihop lite alternativ Tolkien ;-). Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag älskade att läsa Ringenböckerna och Bilbo, Jenny. Filmerna var okej, för mycket slagsmål bara. Men här, i den andra Bilbofilmen, blev det bara för segt.