lördag 28 juni 2014

Jag djupdyker i min egen historia minns och blir berörd

Jag och Leif Biureborgh gör en intervju med Eldridge Cleaver i Alger 1969. Se nedan en länk till vår intervju i DN

Vännen Ulla och jag följde Stokely tätt i spåren.
Ibland djupdyker en i sin egen historia.
En förfrågan från Hans Larsson på Arbetarrörelsens arkiv om artiklar om svart makt jag skrev på sextiotalet fick mig att minnas, bli nostalgisk och samtidigt lite berörd av den unga människa jag var, så lätt entusiasmerad, så brinnande.

Vill ni läsa om Svart makt i Sverige på sextiotalet, se mina artiklar i Tidssignal (om Stokely Carmichael tillsammans med Ulla Lundström) och intervju med Eldridge Cleaver i Alger (tillsammans med Leif Biureborgh) så har ni en länk här.

http://www.arbark.se/2014/06/svart-makt-i-sverige

4 kommentarer:

Olle Broström sa...

Kommer väl ihåg Stokely Carmichael på Konserthuset. Gjorde ett mkt karismatiskt intryck. Jag gick i high school i NYC 1963-64 då så mkt hände och vi var mkt engagerade ffa över de sociala orättvisorna. Mkt diskussioner,studiebesök på socialbyråer i Harlem. Vi kom i kontakt med SNCC . Väcker verkligen minnen.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Olle, så spännande att höra. Ja visst väcker det minnen av en tid då allt syntes möjligt!

Olle Broström sa...

Ja,och en värld öppnade sig som en yngling från 60-talets Stockholm inte visste fanns. Att läsa Ralph Ellisons Invisible Man och James Baldwins The Fire Next Time öpnnade ögonen. Våra lärare i amerikansk nutidshistoria jobbade parvis och gav oss olika vinklar, om amerikansk fackföreningsrörelse, världskrigen och den spirande Vietnamkonflikten,kommunistskräcken och McCarthy.att ha sett Martin Luther Kings tal "I have a dream" i direktsändning i TV känns också mäktigt och den fruktansvärda fredagseftermiddagen i november när högtalarna berättade om Kennedys död,ungdomarna svimmade i korridorerna, något jag aldrig glömmer.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilka historiska minnen Olle!