torsdag 21 maj 2015

Idag är det snälldagen


Idag vaknar jag och tänker på hur viktigt ordet snäll blivit för mig. När jag var ung var snäll ingen egenskap jag satte på förstaplats i val av män. Farlig var snarare ordet. Tuff, egensinnig.
Men man lär sig genom livet och nu är snällhet en egenskap hos vänner och eventuellt också män som jag verkligen uppskattar.
Snällhet är inte menlöshet.
Det är inte snällt att utplåna sig själv och bli dörrmatta, det är inte så jag tänker.
Men just den hjärtats generositet som finns, värmen som sprider sig. Någon som inte är missunnsam.
Jag skäms när jag låter elakheter trilla ur min mun, så lätt det är att döma, att avfärda någon ironiskt. Att lite slappt hänga med i skitprat.
Varje gång jag gör det biter jag mig i tungan och tänker: Sluta! Sluta döma, sluta hänga på elaka kommentarer. Du krymper av det.

Idag är snälldagen, tänker jag när jag vaknar efter en lång natts god sömn.
Idag och alla dagar.

Och idag har jag mitt Skrivrum med mina kloka underbara skrivkompisar. och jag får en sovkompis i natt. Gissa vem? Just det: Milton. "Får jag sova övär ås dig från milton" stod det i ett mess från honom.

3 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Vilket underbart kärleksmess Eva! Håller med i snäll-tänket. Snäll har inget med menlöshet att göra tycker jag heller. De flesta mår bra av vänlighet och snällhet, både att få och att ge faktiskt. Så snällhet är undervärderat kan vi härmed fastslå :-)

Anna-Karin sa...

Boken "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn har jag läst. Där får man en annan syn på begreppet "snäll" än den som jag själv fostrades upp i.

Sann snällhet är vackert! /Anna-Karin

maggisvarldgmail.com sa...

Att vara snäll är något helt annat än att vara mesig eller undfallande. Det är att vara omtänksam, empatisk men samtidigt tydlig med att sätta gränser både för sig själv och andra. Stefan Einhorns bok om konsten att vara snäll ger många funderingar och tankar runt begreppet, väl värd att läsa! Så underbart med din Milton! Kärlek skapar också snällhet!