tisdag 29 mars 2016

Nu ligger livet som journalist bakom mig, författarlivet gäller

På kurs hos Mynewsdesk. Ewa th och jag tv

Idag blev jag intensivt påmind om att det är över tio år sedan jag slutade arbeta som journalist och blev författare på heltid. Min identitet var nära kopplad till mitt yrke. Jag brann för journalistiken och för att utveckla den tidning jag var redaktör för till en genuin folkbildande tidskrift med ett jämställt perspektiv.

Det var på den tidningen vi träffades, Annica Wennström, Maria Herngren och jag. Vi hade så fascinerande roliga år tillsammans - vilket också ledde till att vi ville gå vidare i vår utveckling. Vi började skriva andra texter, bestämde oss för att bli författare.
Så föddes tanken på Emma Vall, vår gemensamma författarpseudonym.
Och journalistiken gled längre bakåt för mig, jag ville skriva om nya saker, på ett nytt sätt.

Varför tänkte jag på det idag? Jo jag var med min förläggare Ewa Åkerlind på Ordberoende förlag på en kurs hos Mynewsdesk och såg vilka suveräna verktyg det finns idag för att meddela omvärlden vad man skrivit och publicerat. Mycket har hänt på tio år. Med journalistiken.
Med mig.

Inga kommentarer: