onsdag 7 oktober 2009

Här är mina gissningar om Nobelpristagare i Lyrans tematrio

Roliga Lyrans Noblesser har som utmaning i denna Tematrio att gissa på tre Nobelprisförfattare. Klart man måste vara med och gissa!

Giss och hopp blandas samman förstås!
1/ Joyce Carol Oates, vore självklar.
2. Assia Djebar, jag njuter just nu av uppläsningen av hennes följetong i radio. Ingenstans i min fars hus. Hon ger oss fantastiska bilder från det Algeriet där hon växte upp. Storartad faktiskt, jag har läst flera böcker av henne men ingen har gått så djupt in som denna som jag hör uppläst.
3. Sen tänkte jag skriva Tranströmer. Men så läste jag En annan sida och där föreslog Petra en av mina hjärtefavoriter Barbro Lindgren. Vilket utmärkt val av en författare som skrivit in sig i allas våra sinnen med sina magiska existentiella böcker för små barn i alla åldrar.
Ja, det var mina val!

3 kommentarer:

Victor Estby sa...

Barbro Lindgren - klockrent! Hon och Carl Johan De Geer borde få alla pris som finns!

Lyrans Noblesser sa...

Radioföljetongen ska jag kolla in, jag har en roman av Djebar som jag tänkt läsa i november :-) (p g a en bloggutmaning).

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härligt med utmaningar! Djebar tycker jag om, som sagt ännu bättre uppläst. Ibland är det problematiskt att vara snabbläsare kan jag märka när jag får helt andra bilder av att lyssna i ett tempo där man uppfattar alla detaljer.