söndag 28 december 2008

Erfarenheter som är till nytta för en författare?





I min manuskorg ligger slutkorrekturet på en ny barnbok. Till havs med Black Bird heter den och jag har skrivit den tillsammans med Maria Herngren, Boel Werner har illustrerat. Det är den andra delen i en serie inspirerad av Kastrullresan, barndomens favoritbok av Edith Unnerstad. I den första boken Papparesan - reste huvudpersonerna ut i världen på jakt efter sina frånvarande pappor. I den här boken är det barnen själva som ger sig ut i Stockholms skärgård med en en segelbåt de tagit utan lov. De skulle bara bo på den, vid Skeppsholmen, men lusten till en liten tur blev för stor. Så de ger sig ut alla sex på ett båtäventyr bland kobbar och skär i Stockholms skärgård. De upplever äventyr där både deras mod och sammanhållning sätts på prov. Just det temat är typiskt för Edith Unnerstad, det handlar ofta om stark sammanhållning inom familjen eller bland vänner.
Jag har motvilligt seglat i många år. Det är vackert, men segling är inte min grej. Så det är nog otippat för alla som känner mig att handlingen är förlagd till segelbåten Black Bird. Det visar bara att alla erfarenheter - även de man inte gillar eller kanske främst just dessa? - är till nytta i författarskapet.
Så sätt igång och upplev!

Inga kommentarer: