tisdag 16 december 2008

Här finns snälla pojkar!


Finns det några snälla pojkar här? frågar Stina Zethraeus i intressant artikel i DN idag. Jag tänker på några av "mina" snälla pojker. En som jag tycker mycket om är en av huvudpersonerna i Maria Herngrens och min bok Papparesan. Det är vår version idag av vår älskade barndomsklassiker Kastrullresan av Edith Unnerstad. Två ensamma mammor ärver en Volvo Amazon och en husvagn och drar ut på äventyr med sina sex barn för att träffa deras sex pappor som alla är musiker. Det är Umberto som berättar. Han vet inte mycket om sin sjungande italienska pappa. Kommer han att få träffa honom? Umberto är just en sån kille som DN efterlyser och han har en vän, Bobbie heter hon, vars pappa är reggaemusiker - vi har tänkt mycket på hur vi ska skriva om huvudpersonerna för att inte falla i schablonfällan om manligt kvinnligt och jag tycker vi lyckats! Det är en bok som är rolig och spännande både för killar och tjejer i 10-12-årsåldern och med en annan syn på könsroller än vad man är van vid. Mammorna är roliga också - annars framställs ensamma panka mammor lätt som tragiska offer. Inte hos oss! Möt Bella och Sivan så får ni se. En fortsättning på boken kommer i vår: Till havs med Black Bird med fina bilder även denna gång av Boel Werner.

Inga kommentarer: