onsdag 27 maj 2009

Kunnigt och klokt om barnkultur för vuxna

Idag kom en ny tidning med posten och gjorde mig glad. Det är Opsis kalopsis som bytt skepnad och nu heter Opsis barnkultur. Pia Huss är redaktör som tidigare och Eva Alge gör layout. Det är en fin och innehållsrik tidning om barnkultur för vuxna som så väl behövs. Detta nummers tema är Rörelse i kropp och i tankar. Hur många tidningar försvarar idag barnkulturen! Jag blir riktigt glad av att bläddra och läsa i numret - texterna är innehållsrika och det är många vackra bilder! Jag tycker ni ska prenumerera på Opsis Barnkultur. När jag läser den känner jag ännu en gång hur mager bevakningen av barnkultur, framför allt litteratur för barn och ungdom, är i mina morgontidningar. En sida, kanske ett uppslag i veckan - det är torftigt! Det blir inte många recensioner på ett år - varför får de ambitiösa barnkulturredaktörerna inte mer plats?
Ja, ja det är min ständiga käpphäst - men nu ska jag vara glad åt att Opsis barnkultur i reportage, intervjuer och recensioner nyfiket, klokt och kunnigt granskar vad som händer inom barnkulturen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maria Herngren har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Kunnigt och klokt om barnkultur för vuxna":

Åh, vad fin den ser ut!
Toppen - mer sånt - och som du så bra påpekar Eva, mer om barnkultur i dagstidningarna.
Tänk, tänk, tänk ... om morgontidningarna skrev lika mycket om barnkultur som de skriver om vuxensport till exempel? Undra vad som skulle hända då; och om barn verkligen började ses som lika viktiga medborgare - som de ju är - som vuxna och blev behandlade som sådana?
Visst är vi många som värnar barnen - men så länge de bara värnas, får synas och ta plats på särskilda ställen (i hemmen, på förskolor och skolor, lekplatser) långt från offentligheten så ... missar vi vuxna massor: förunderliga böcker, teatrar, danser, bilder ...

Tack för tipset om Opsis Eva!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja Opsis försvann från min horisont när jag lämnade Fönstret. Kul att återupptäcka en pigg tidning som skriver om viktiga ämnen!