söndag 7 juni 2009

Är Vänskapspakt en sann historia?

Vänskapspakt är den Emma Vall-roman jag tycker bäst om, kanske för att den var så rolig att skriva. Vi skildrade tre kvinnors vänskap, de blev vänner på fyrtiotalet och historien utspelar sig på två tidsplan. Vi ville se hur även dolda händelser i det förflutna påverkar nuet. Vi skrev ett kapitel som vi var nöjda med, det här blir en bra inledning sa vi...
Men när fortsatte såg vi att det kapitlet måste ligga mer mitt i boken. Först var det en rad andra saker som måste hända.
Vi får ofta frågan om vi stafettskriver - alltså en börjar med ett kapitel, nästa fyller i med ett till... nej, så gör vi aldrig. Vi pratar intensivt, sedan skriver vi om en händelse som intresserar oss. Vi bollar texter fram och tillbaka, skriver om, kommenterar och så småningom börjar vi sätta ihop texterna. De är aldrig kronologiskt skrivna.
Är det här en sann historia? är det många läsare som frågat oss om just Vänskapspakt.

1 kommentar:

Kerstin sa...

Jag har nyligen läst ut Vänskapspakt och jag tycker den är bäst av de tre Amanda Rönn-böckerna jag läst hittills.
//Kerstin