tisdag 30 juni 2009

Nu blommar farmor Jennys lysemacchia

När jag sitter i vilstolen på nya verandan kan jag samtidigt se rosa och mörkröda borstnejlikor som blommor, digitalis i full blom, blåklockor, prästkragar, lavendeln är på gång, och där kommer också en krollnejlika. Så många vackra blommor. Lysemacchia lyser verkligen gul i rabatten. En gång växte den på min farmor Jennys och farfar Axels gård i Haga i Sundsvall, sen tog mina föräldrar den till sommarstugan på Alnön. Jag tog skott till min trädgård i Enskede och också hit till ön. Mina föräldrar är döda, det var så länge sedan Jenny och Axel gick bort. I huset i Haga och i huset på Alnön bor andra mäniskor, jag bor inte längre i mitt hus i Enskede, det är inte ens mitt hus längre om jag ska vara noga fast det känns så.
Men farmors blomma lyser gul i min rabatt på ön..

5 kommentarer:

Pia sa...

Hej Eva!
Vad roligt att Du var in och kikade på min blogg. Tack för komplimangen!

Tycker att Du har en hemtrevlig blogg som jag gärna går in och läser ibland.

Ha en härlig fortsättning på veckan!

Kram,
Pia/Själaro
www.pielisa.blogspot.com

Annika Estassy sa...

Vilken härlig samling gamla torparväxter du har!
Har man en gång haft en trädgård fortsätter man att äga den livet ut. Den trädgård som nu finns kvar i Enskede är inte din trädgård eftersom de nya ägarna satt sin egen prägel på den. Men din trädgård, den du skapade, kommer alltid att finnas kvar i dina minnen. Jag säger också min trädgård om den jag skapade i huset där barnen växte upp (vi bodde där 15 år). Så det så!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pia! tack själv, det är kul att läsa din blogg!

Annika: Jag älskar att tänka på mitt öställe som mitt torp och det är underbart med de gamla växterna, jag vet inte var de ska dyka upp, de kommer oväntat på nya ställen, vilken gåva!

kerstin sa...

Fantastiskt med dessa blommor, jag sitter i en trädgård som Margareta Pålsson skapat, full av lysemaccia, rosor , akleja syrener, malva , pioner och stormhatt, själv har jag bidragit med finlands vita ros och fransk pion bl.a. vilken skaparglädje, spelar ingen roll vem som gjort det egentligen.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Finlands vita ros och fransk pion, det låter vackert! Jag älskar just också att det dyker upp blommor någon planterade för länge sedan, nu nyckfulla och förvildade bortom min kontroll