tisdag 30 juni 2009

Medelklass så recensenten storknar

Med posten idag kom en recension från Kommunalarbetaren som jag grunnar på. Det var min ungdomsbok Mellan två världar som bedömdes. Positiva rader om att det är skönt att läsa om en flicka som är i högsta grad kapabel och trots stora svårigheter klarar krisen på egen hand. Kul! Men sen avslutar recensenten såhär: "Min enda invändning är att miljön (trendiga Sofo) och trygga Enskede) är så fruktansvärt mycket stockholmsk medelklass att jag nästan storknar.

Jag förstår inte. Skulle recensenten "storkna" mindre om handlingen utspelades i arbetarmiljö i Hallstahammar? Typ. Men varför? Jag med min arbetarklassbakgrund har ju ändå bott i "trygga" Enskede och fikar vid Nytorget emellanåt. Det är en miljö jag kan och tycker om och därför gärna skildrar Kan någon förklara vad det är för "storkna"-faktor i det?

3 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jag har ju inte läst boken, men en recensent har sina egna referensramar och han/hon kanske helt enkelt har svårt för medelklass? Å andra sidan tillhör de flesta svenskar just medelklassen idag, vare sig recensenten gillar det eller inte. Knappt ens arbetarna är arbetarklass längre. Med undantag för många invandrare, Sveriges "nya" arbetarklass. Du kanske ska be recensenten att förtydliga sig?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det är ju en baggis men det känns så otroligt PK bara. Jag släpper det, det var bara kul att höra vad mina bloggkompisar tänkte.

Var dag bär guldkorn sa...

Kanske också för att man tror (råkar ha läst) fler böcker i den miljön och tycker/tror att det är för mycket av den varan (eller att det är det i andra medier), att det är för få skildringar från andra miljöer. Fast jag undrar om det ändå inte är det gamla spöket (kravet) som så många fortfarande ställer på just barn- och ungdomsböcker att de ska förmedla något mer, ge något annat – fast det där andra (moral, pedagogik, etik, ta upp svårare livssituationer på bra sätt ...) får ändå inte synas. Inga pekpinnar! Men ändå ... det får inte vara för bra ... För det är det väl i medelklassen?! Inte för lagom. För det är det väl i medelklassen?! Inte för präktigt. För det är det väl i medelklassen?! Jag undrar om det inte finns ett dolt osynligt likhetstecken här mellan medelklass och ... en hel massa saker som för vissa undermedvetet väcker någon präktig, tråkig, fotriktig, god, lagom-ådra som egentligen inte alls finns. Kanske ...